Valuta

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Lennny
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 26/05-2006 21:48
Sted: Ålesund
Kontakt:

Hei! :)
Trenger hjelp med en valutaoppgave:

Hvor mange NOK er 7350 SEK ?

Trenger også å vite hvordan man finner ut dette .. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det .. :? :lol:

Trenger svar fort! :)
På forhånd, takk ;)
Quake
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 05/06-2007 14:10
Sted: Moss

Du trenger valuta kursen for å regne om, kursen henta fra DinSide, er 90 norske for 100 svenske.

Dermed må du sette opp stykket:

7350*90\100=6615

7350 SEK er 6615 NOK

Forresten, du deler bare på hundre når kursen for valutaen er for hundre.
:wink:

Har noen formler;
Utenlandsk valuta*Kurs/100=NOK
(husk å ikke dele på hundre når kursen er for bare èn, hvis det er for ti, del på ti ;)
Tror at for Norske til utenlandsk valuta, er det;
Norske Kroner som skal veksles til utenlandsk valuta/kurs*100=Utenlandsk valuta.

La oss ta et eksempel;

Kursen for Dollar er på 7 per norsk krone. Ine skal veksle om 2250 NOK til Dollar. (her er kursen for èn krone)

2250/kurs=321,4

Husk at du alltid skal følge disse formlene, ògså hvis du må dele på desimaler, EKS:

Ine skal til island og må veksle om NOK til ISK, hun har 5000 NOK.
Kursen for èn ISK er 0.5 (bare et eksempel, er forskjellig i virkeligheten)

5000/0.5=2500

Ta utgangspunkt at kursen er for 100, hvis ikke noe annet står.
Hvis du ikke skjønte tegna, er de som følger;
/ = Deletegn
*= Gangetegn
Håper du skjønte og lykke til :wink:
Lennny
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 26/05-2006 21:48
Sted: Ålesund
Kontakt:

Takk! :D :D
Lennny
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 26/05-2006 21:48
Sted: Ålesund
Kontakt:

Emh .. prøvde på enda en oppgave men fikk den ikke til .. :oops: :lol:

Hvor mye er 799 dollar i NOK?

Trenger litt hjelpe her også .. :? :oops:
Valuta er nok ikke min sterkeste side i matte ;)

På forhånd takk :)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Kjenner du til vei/fart/tid-trekanten? Du holder fingeren over det du skal finne. På samme måte er det med valuta, med NOK (NV) oppe, og utenlandsk valuta (UV) og enhetskurs (EK) nede.

Enhetskursen for dollar, euro og britiske pund er bare som den står, mens den for de fleste andre valutaer må deles med hundre.

Nå skal du finne norske kroner, og derfor holder du fingeren over NOK. Da finner du ut at for å finne NOK må du gange antall dollar med enhetskursen:

NOK = 799 dollar * 5 (Aner ikke hva kursen er, så ejg skriver bare fem. Finn kursen og erstatt 5 med kursen)

NOK = 3995

Altså er det verd 3995 kroner dersom kursen ahdde vært 5.
Lennny
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 26/05-2006 21:48
Sted: Ålesund
Kontakt:

Aah! Nå skjønte jeg det :D

Takk! :D
lolllllaa

Korleis rekna eg ut, for eks. at 4 personar skal ha med seg 5 000 NOK til Spania. Korleis rekna eg ut kor mykje EUR det blir? :D
Gjest

lolllllaa skrev:Korleis rekna eg ut, for eks. at 4 personar skal ha med seg 5 000 NOK til Spania. Korleis rekna eg ut kor mykje EUR det blir? :D
søk opp hvor mye 1 eur er i nok, ca. 9,24 nok. altså har du 9,24 nok/eur. Deler du nå $\dfrac{5000nok}{9,24 \frac{nok}{eur}}$ får du ca. 541 eur.
Ungdomsskolen

Hei, sliter litt med denne ene oppgaven. Man skal finne ut hva kursen er. Finnes det en formel for å finne ut dette? Setter pris på hjelp :D
???kikikki

:D Jeg forstår ikke kurs og valuta, jeg får sånn oppgaver, forstår ikke hvordan man tar utlandske penger til norske penger
Hjelp plis
MattaOppgaverHJELP!

Hei!

Matteoppgave her:
Erik betaler 6350 danske kroner. Kursen er på 127,400. Hvor mye blir trukket fra kontoen hans i norske kroner?

HJEEELP! Trenger svar litt fort... :!:
Gjest

MattaOppgaverHJELP! skrev:Hei!

Matteoppgave her:
Erik betaler 6350 danske kroner. Kursen er på 127,400. Hvor mye blir trukket fra kontoen hans i norske kroner?

HJEEELP! Trenger svar litt fort... :!:
6350*1,274 = 8089,9
Mattemesterhjelp

Hei!
kan du vær så snill å skrive alle valuta formlene som f.eks. Nok*100:KURS=Utenlandske penger? :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det finnes hundrevis av valutaer.
Bilde
Ikke nøye

Oppgaven *regn ut (i celle C3) kursen for USD (amerikanske dollar) antall: 200 - norske kroner 3847,20. Hjølp
Svar