1P-Y, 1P, S1 og S2 er dette mulig å ha på samme vitnemål?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Seb1929

Hei. Jeg har tatt studiespesialisering på vgs med bare realfag. Hadde T,S1,S2 matte. Har tenkt til å ta P matte å bytte ut T for å få bedre snitt.

Her er spørsmålet: Er det også mulig for meg å ta 1P-Y (yrkesfaglige utdanningsprogram) for å få et høyere snitt. Eller er det ikke mulig å blande studieretningene sånn som dette? Hvis det er mulig vil da 1P-Y bytte ut P eller vil det være et eget fag?

Takk for hjelpen.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Seb1929 skrev:Her er spørsmålet: Er det også mulig for meg å ta 1P-Y (yrkesfaglige utdanningsprogram) for å få et høyere snitt. Eller er det ikke mulig å blande studieretningene sånn som dette? Hvis det er mulig vil da 1P-Y bytte ut P eller vil det være et eget fag?
Hei. Det er ikke mulig å ha 1P-Y og 1P på samme vitnemål ettersom læreplanmålene overlapper. Hvis du vil ta et "lett" mattefag for å ha på vitnemålet, så er 2P et alternativ. Det kan du ha sammen med S1/S2 eller R1/R2 på vitnemålet.

En advarsel: Jeg har sett en del elever som melder seg opp til 1P/2P og tar for lett på det og får en middels karakter selv om de er gode i matematikk. Fagene er lettere enn R1/S1, men har også et annet pensum, og man må faktisk kunne pensum litt og ha løst mange eksamensoppgaver for å ha håp om å oppnå de beste karakterene...

Mvh,
Vaktmester
Svar