Volum av en eske

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jenn

I esken er det nøyaktig plass til 6 kuler. Man skal finne volumet av esken. Det eneste man får oppgitt er at det er 6 kuler og at esken er 15 cm lang, og den lengden ligger det 3 kuler. Altså 3 kuler på 15 cm og 2 kuler på x cm. Fasiten er 1296. Men jeg regna 5*10*15, det ble da feil. Hjelp?! :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Jenn skrev:I esken er det nøyaktig plass til 6 kuler. Man skal finne volumet av esken. Det eneste man får oppgitt er at det er 6 kuler og at esken er 15 cm lang, og den lengden ligger det 3 kuler. Altså 3 kuler på 15 cm og 2 kuler på x cm. Fasiten er 1296. Men jeg regna 5*10*15, det ble da feil. Hjelp?! :)
Hvor er oppgaven hentet fra?
Jenn

LektorNilsen skrev:
Jenn skrev:I esken er det nøyaktig plass til 6 kuler. Man skal finne volumet av esken. Det eneste man får oppgitt er at det er 6 kuler og at esken er 15 cm lang, og den lengden ligger det 3 kuler. Altså 3 kuler på 15 cm og 2 kuler på x cm. Fasiten er 1296. Men jeg regna 5*10*15, det ble da feil. Hjelp?! :)
Hvor er oppgaven hentet fra?
Sinus (2014) 1p-y
Svar