Spørsmål angående høyere utdanning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Har i skrivende stund sendt inn min søknad til opptak hos høyere utdanning (Er ferdig på VGS i Juni en plass). Jeg har en variasjon av ting på søknaden, fra økonomi til ingeniør osv., men jeg har også fylt inn et års-studium i realfag ved UiO for å se om jeg faktisk vil fortsette med realfag eller ikke, og lurer derfor på om det er noen som kanskje har noe erfaring med denne linja. Såvidt jeg forsto det fikk jeg velge meg seks forskjellige fag fra 1000-3000 fagene som taes på Bachelor nivå. Etter endt års-studium ser jeg for meg at jeg forsetter en utdanning innen økonomi (trolig på NHH), og lurer derfor på hvilke real-fag som kanskje kunne være gode supplement til en slik utdanning (selv om fysikk er det morsomste realfaget, er det ut av bildet akkurat nå iallefall). Har tenkt litt på at det kan være smart å starte med Mat1000, kalkulus eller matte 1 eller hva nå det enn heter og kombinere det med noe som linær algebra og kanskje programmering (kan ikke en døyt programmering sånn forresten).

Sånn konkret lurer jeg på om det finnes noen gode matematikk fag som noen her inne ville ha anbefalt å ta :)
Guatemala

Kalkulus (MAT1100) for det grunnleggende.

Kalkulus og lineær algebra (MAT1110). Dette er et emen som tar for seg flervariabel matematikk. Fra min tid som samfunnsøkonom, så var det en del flervariabel matematikk der. Flervariabel derivasjon, integrasjon og slikt. Du trenger også noe av det lineær algebra, som matriser.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Takk for svar. Må bare spørre, hvordan var det å studere samfunnsøkonomi?
Guatemala

Studerte det bare i et halvt år før jeg fant ut at det ikke var noe for meg. Og det er en stund siden jeg studerte det.

Vanskelighetsgraden er grei. Det er litt matematikk, men du kan klare deg bra uten å være så god i matematikk også. Mange økonomer diskuterer om faget har blitt for matematisk eller ikke.

Mange teorier som det perfekte marked, Laffer-kurven, forklaring av begreper som tilbud og etterspørsel og slikt. Jeg var bare på veldig grunnleggende nivå. Du bør forhøre deg hos folk som har studert mer enn meg. Jeg kom meg bare til mikroøkonomi og makroøkonomi-delene.

Men godt betalt virker det i hvert fall som! Og veldig spennende hvis du har interesse for det.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hei, takk igjen forsvar. Har kommet fram til at jeg kanskje også har lyst til å smække inn vektoranalyse og feltteori (synes dette ser skikkelig kult ut :lol: ), er det realistisk å få til hvis jeg har hatt Lin. Algebra og Kalkulus på 1. Semester?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Kay skrev:Hei, takk igjen forsvar. Har kommet fram til at jeg kanskje også har lyst til å smække inn vektoranalyse og feltteori (synes dette ser skikkelig kult ut :lol: ), er det realistisk å få til hvis jeg har hatt Lin. Algebra og Kalkulus på 1. Semester?
På Blindern er det vanlig å ta feltteori og vektoranalyse (MEK1100) samtidig med Mat1110 (flervariabel kalkulus og lineær algebra) på vårsemesteret, så hvis du har tatt Mat1120 (lin. alg) og Kalkulus så er det veldig realistisk å ta MEK1100 til våren, men du burde også ta Mat1110. Du kan se på MEK1100 som en anvendelse av Mat1110.

Du vil nok klare å ta Mat1120 (Lineær algebra) på høstsemesteret, men da dette emnet bygger på både Mat1100 og Mat1110 vil det kreve veldig mye forarbeid før semesteret starter, så det er ikke til å anbefale. Er du veldig ivrig og interessert i matematikk ville jeg heller brukt sommeren på å lese Mat1100, da dette bygger direkte på R2.

Kan forøvrig anbefale å ta IN1900 - Introduksjon til programmering for naturvitenskap. Dette emnet starter helt fra bunn og man trenger ikke å kunne noe programmering fra før.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Guatemala

hco96 skrev:
Kay skrev:Hei, takk igjen forsvar. Har kommet fram til at jeg kanskje også har lyst til å smække inn vektoranalyse og feltteori (synes dette ser skikkelig kult ut :lol: ), er det realistisk å få til hvis jeg har hatt Lin. Algebra og Kalkulus på 1. Semester?
På Blindern er det vanlig å ta feltteori og vektoranalyse (MEK1100) samtidig med Mat1110 (flervariabel kalkulus og lineær algebra) på vårsemesteret, så hvis du har tatt Mat1120 (lin. alg) og Kalkulus så er det veldig realistisk å ta MEK1100 til våren, men du burde også ta Mat1110. Du kan se på MEK1100 som en anvendelse av Mat1110.

Du vil nok klare å ta Mat1120 (Lineær algebra) på høstsemesteret, men da dette emnet bygger på både Mat1100 og Mat1110 vil det kreve veldig mye forarbeid før semesteret starter, så det er ikke til å anbefale. Er du veldig ivrig og interessert i matematikk ville jeg heller brukt sommeren på å lese Mat1100, da dette bygger direkte på R2.

Kan forøvrig anbefale å ta IN1900 - Introduksjon til programmering for naturvitenskap. Dette emnet starter helt fra bunn og man trenger ikke å kunne noe programmering fra før.
Python hadde vært kult å lært seg! Tror det er viktig hvis du skal jobbe innen IT, det kan brukes til det meste og er gratis. I motsetning til MATLAB.

Godt råd!
Svar