c) Hva er sannsynligheten for at alle kortene du kommer til å trekke, har samme farge.
Jeg forstår at det er [tex]2\cdot 13 +2\cdot 13[/tex], men det jeg ikke skjønner er at det er 4 mulige måter å få samme farge på. Gitt at kortene var unummererte. 26 sorte og 26 røde. Hvorfor endres sannsynligheten seg da?
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Eksamen Vår 2017 - Sannsynlighet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Les spørsmålet på nytt. Ordet "farge" refererer til hjerter/ruter/kløver/spar, ikke rød/sort.Negua skrev:c) Hva er sannsynligheten for at alle kortene du kommer til å trekke, har samme farge.
Jeg forstår at det er [tex]2\cdot 13 +2\cdot 13[/tex], men det jeg ikke skjønner er at det er 4 mulige måter å få samme farge på. Gitt at kortene var unummererte. 26 sorte og 26 røde. Hvorfor endres sannsynligheten seg da?
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Jeg er faktisk veldig enig der. Jeg tolket det som rød/sort. 2 mulige, ikke 4 mulige. Kan jo være noen som har fått riktig ved å bruke 2 mulige.Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Det jeg synes er vanskelig med sannsynlighet er å finne ut hvilken metode jeg skal bruke.
Dette er kanskje en diskusjon du kan starte i en egen tråd. Denne tråden var tiltenkt en spesifikk oppgave, og ikke en debatt om hvorvidt sannsynlighetsregning hører hjem i matematikk-pensum på VGS.Lektor Tørdal skrev:Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Men start gjerne tråden. Jeg har selv noen tanker om det du sier, og skulle likt å se andres innspill.
-
- Descartes
- Innlegg: 437
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Enig i at man ikke uten videre kan forvente at en kandidat er kjent med kortspillsjargong, men man kan forvente at vedkommende setter seg grundig inn i oppgaveteksten. Her spesifiseres det at begrepet "farger", i denne oppgaven, viser til de fire kortfargene, hjerter, kløver, ruter og spar.Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
I bildet som skal illustrere en mulig situasjon, er det kun ruter (altså ikke en blanding av hjerter og ruter, som ville vært ok om det bare var snakk om rød/svart). Men det er ikke nødvendigvis like tydelig som selve teksten i innledningen.
Det beste hadde kanskje vært å unngå hele problematiken, ved å velge en annen situasjon som utgangspunkt for oppgaven.
Til slutt kan jeg nevne at dette ble tatt opp i forhåndssensurrapporten. Der står det "Kandidater som tolker farge som rød og svart og som ellers løser oppgaven korrekt må få god uttelling"
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Formuleringen krever jo nettopp ikke at man skal være kjent med kortspillsjargong, nettopp fordi uttrykket defineres i oppgaveteksten. Det skal jo være mulig for en elev som aldri har sett en kortstokk før å kunne svare på oppgaven.Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 827
- Registrert: 26/04-2012 09:35
(må bare kjapt laste opp 1P-oppgaven for 1P vår 2017 for å fikse et lite problem på wikien. :-)