Likninger med brøkuttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Andreashn
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 02/01-2018 15:33

Hei er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan man løser oppgave 5.24 a,b,c i matematikk 1T
Det handler om likninger med brøkuttrykk og oppgavene er vedlagt som bilde
tusen takk for svar på forhånd
Andreas
Vedlegg
matte 1t oppgave.jpg
matte 1t oppgave.jpg (246.15 kiB) Vist 1791 ganger
Gjest10

Du må starta med å gange begge sider at likningen med felles nevnet. Deretter kan du løse oppgaven som en vanlig likning.

OBS!
Husk at svaret på likningen ikke kan gi 0 i nevner. Da er ikke det en løsning på likningen, eller så har ikke likningen en løsning.
Andreashn
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 02/01-2018 15:33

Hei takk for svar.
Ja jeg har forsøkt det, men klarer ikke helt å finne fellesnevner etter likhetstegnet altså med 1. Blir da fellesnevneren 3*(x+3)(x-3) ?
Kan du hjelpe med et løsningsforslag her ?
tusen takk på forhånd,
Andreas
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Matt10.jpg
Matt10.jpg (54.04 kiB) Vist 1744 ganger
Her er mitt løsningsforslag til den første oppgaven. Spør hvis noe er uklart :)
Andreashn
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 02/01-2018 15:33

Tusen hjertelig takk for svar og løsningsforslag. Tror jeg skjønte det meste nå takket være dette. tusen takk :D
et spørsmål på siste del, hvorfor blir x-5=0 og x=5 ? vet ikke om jeg skjønte helt dette
tusen takk
Gjest10

Vi har to uttrykk multiplisert med hverandre og gir 0. For at dette skal skje må x-verdien være slik at ett av uttrykkene blir lik 0 slik at 0*a=0. Her er uttrykken "x" og "x-5". Setter bare opp som to vanlige likninger og får 2 svar på likningen vi startet med.
Gjest

Gjest10 skrev:Vi har to uttrykk multiplisert med hverandre og gir 0. For at dette skal skje må x-verdien være slik at ett av uttrykkene blir lik 0 slik at 0*a=0. Her er uttrykken "x" og "x-5". Setter bare opp som to vanlige likninger og får 2 svar på likningen vi startet med.
Tusen hjertelig takk for forklaringen. skjønte det nå :D
Andreas
Svar