R2 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Har lagt ved mitt løsningsforslag. Setter pris på tilbakemelding om noe skulle vise seg å være galt. :)
Vedlegg
Løsning eksamen v2018.pdf
(1.23 MiB) Lastet ned 14293 ganger
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Gjest skrev:Hva fikk dere som svar på difflikningen i del 1?
1/(cos(x)+C), C=2
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

syns å huske jeg fikk y=1/(cosx+2)
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Ser allerede en feil i mitt eget forslag, siste oppgave på del 1 skal selvfølgelig være mer enn 1/2, ikke 1/2 eller mer.
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

claves skrev:Har lagt ved mitt løsningsforslag. Setter pris på tilbakemelding om noe skulle vise seg å være galt. :)
Ikke noe galt, men jeg synes det er lettere å bruke punkt-plan formel 7b).
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

claves skrev:Har lagt ved mitt løsningsforslag. Setter pris på tilbakemelding om noe skulle vise seg å være galt. :)
Hadde samme svar som deg i alle oppgavene, bortsett fra at jeg ikke faktoriserte oppgave 2b i del 1.
EndreB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2018 15:20

Gjest skrev:Hva fikk dere som svar på difflikningen i del 1?
[tex]y=\frac{1}{cosx+2}[/tex]
F2F

Gjest skrev:Hva fikk dere som svar på difflikningen i del 1?
Fikk y=1/(cosx+C)
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

Havardp skrev:
claves skrev:Har lagt ved mitt løsningsforslag. Setter pris på tilbakemelding om noe skulle vise seg å være galt. :)
Hadde samme svar som deg i alle oppgavene, bortsett fra at jeg ikke faktoriserte oppgave 2b i del 1.
Da hadde jeg helt likt som deg igjen, utenom at jeg fikk a>0 (altså feil svar) og kom fram til et litt tynt svar på induksjonsbeivset på Del 2 samtidig som jeg ikke fikk til Del 2 4b... Noen som vet om det holder til en 6/6-?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

claves skrev:Har lagt ved mitt løsningsforslag. Setter pris på tilbakemelding om noe skulle vise seg å være galt. :)
Så gjennom løsningsforslaget ditt nå. Utenom den feilen du påpekte selv er jeg enig. 7b) kan dog gjøres enklere ved å bare ta i bruk avstandsformelen. I tillegg så mener jeg at på 8b) holder det med å se på $\lim_{x \to -\frac12} \frac{1}{1-2x}$ og $\lim_{x \to \frac12} \frac{1}{1-2x}$, og se at førstnevnte grenseverdi er 1/2 og sistnevnte er uendelig.
Gjest

CAS skrev:Hva var avstanden fra S til planet?
4
EndreB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2018 15:20

Nå så jeg at jeg også gjorde feil på 8b). Av en eller annen grunn kom jeg frem til at [tex]a\in\left \langle \leftarrow,-\frac{1}{2} \right \rangle \cup \left \langle \frac{1}{2},\rightarrow \right \rangle[/tex]. Kunne bare ha puttet inn og sjekket :(
Erlik
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/11-2017 15:35

I oppgave 3 på del to har jeg gjort alt riktig i deloppgave a, b og c. Jeg har altså riktig difflikning og riktig konstant k. I oppgave d satte jeg opp en funksjon for å finne ut når 6000 personer var smittet, men jeg har skrevet et feil fortegn og fått litt feil svar. Kan man få noe poeng for dette? Mtp. at alle verdier jeg trengte i utregningen er korrekt besvart allerede, og fremgangsmåten er riktig.
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

Erlik skrev:I oppgave 3 på del to har jeg gjort alt riktig i deloppgave a, b og c. Jeg har altså riktig difflikning og riktig konstant k. I oppgave d satte jeg opp en funksjon for å finne ut når 6000 personer var smittet, men jeg har skrevet et feil fortegn og fått litt feil svar. Kan man få noe poeng for dette? Mtp. at alle verdier jeg trengte i utregningen er korrekt besvart allerede, og fremgangsmåten er riktig.
Hvis du har gjort alt rett utenom å sette et fortegn feil så får du nok full pot hvis du fikk et greit svar, vil tro det bare trekker bittelitt på helhetsvurderingen, men neppe noe å være søvnløs over.

Noen som vet hvor poenggrensene går? Har regnet meg frem til 53-55 av 60 poeng og er litt skeptisk på 6'eren nå.
Gjest

eeinarr skrev:
Erlik skrev:I oppgave 3 på del to har jeg gjort alt riktig i deloppgave a, b og c. Jeg har altså riktig difflikning og riktig konstant k. I oppgave d satte jeg opp en funksjon for å finne ut når 6000 personer var smittet, men jeg har skrevet et feil fortegn og fått litt feil svar. Kan man få noe poeng for dette? Mtp. at alle verdier jeg trengte i utregningen er korrekt besvart allerede, og fremgangsmåten er riktig.
Hvis du har gjort alt rett utenom å sette et fortegn feil så får du nok full pot hvis du fikk et greit svar, vil tro det bare trekker bittelitt på helhetsvurderingen, men neppe noe å være søvnløs over.

Noen som vet hvor poenggrensene går? Har regnet meg frem til 53-55 av 60 poeng og er litt skeptisk på 6'eren nå.
56 er vanlig grense for 6
Dette kan variere, men vanligvis maks med 1-2 poeng
Poengsummen på oppgavene dine avhenger av hvor godt du har kommunisert at du behersker stoffet og sensor vil foreta en helhetsvurdering rundt dette som kan vippe opp og ned
elever dømmer ofte sine egne eksamener hardere enn sensor
med 53 poeng blir det nok 5 og med 55 poeng er det lov å håpe på 6
Svar