R2 Eksamen 2018-V [Diskusjon]

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ErikLikerMatte

Startet denne posten for å diskutere R2 Eksamenen 2018-V (28.05.18).

Er det bare meg eller var denne eksamenen noe av det letteste som er blitt gitt hittil? Oppgåvene var tydelige og relativt lette til tidligare eksamenar. Det var få "gimmicks" (nøtte-oppgåver), og for første gang hadde eg god tid på DEL 1.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Er helt enig med deg, dagens sett var noe av det letteste jeg har vært med på. Føltes nesten litt manglende i utfordringen :roll: . (Tror dog det er mange R2-elever som følte seg veldig lettet og fornøyd når de så oppgavene), hehe.

Her er for øvrig settet, klarte bare å få et par pics med mobilen, men de er av tilfredsstillende kvalitet til å bare se på.
Vedlegg
R2V18.pdf
(467.19 kiB) Lastet ned 336 ganger
theamateur

Hadde eksamen i dag, og enig i at flertallet av oppgavene var svært enkle og rett frem. Det var en STOR lettelse! Likevel, har noen løsningsforslag til del 2 oppgave 4 b) ?
EndreB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2018 15:20

Helt enig med deg. Ingen andregrads differensiallikninger? Oppgave 4 på Del 2 kunne like greit vært en Del 1 oppgave. Men selvfølgelig merket jeg etterpå at jeg bommet på oppgave 3 som var den letteste på Del 1. Leste ikke oppgaven grundig nok og fant den eksplisitte formelen for [tex]a_n[/tex] istedenfor summen. Håper jeg får et medlidenhetspoeng iallefall :lol:
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Enig med dere. Dette er vel den letteste R2-eksamen jeg har sett på lenge. I tillegg var det veldig lite fokus på romgeometri og vektorer generelt, synes jeg.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

EndreB skrev:Helt enig med deg. Ingen andregrads differensiallikninger? Oppgave 4 på Del 2 kunne like greit vært en Del 1 oppgave. Men selvfølgelig merket jeg etterpå at jeg bommet på oppgave 3 som var den letteste på Del 1. Leste ikke oppgaven grundig nok og fant den eksplisitte formelen for [tex]a_n[/tex] istedenfor summen. Håper jeg får et medlidenhetspoeng iallefall :lol:

Du får nok trolig 1 til et halvtannet poeng for å komme deg fram til den eksplisitte formelen for [tex]a_n[/tex]. Det eneste som sto igjen var å settet det inn i [tex]s_n=\frac{n(a_1+a_n)}{2}[/tex], så du har jo gjort halvparten av jobben, så poeng får du nok :D
Markus skrev:Enig med dere. Dette er vel den letteste R2-eksamen jeg har sett på lenge. I tillegg var det veldig lite fokus på romgeometri og vektorer generelt, synes jeg.
At det var lite vektorer generelt var med på å redde rævva mi som ikke har jobba med R2 siden tentamen i starten av April en gang :lol:
EndreB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2018 15:20

theamateur skrev:Hadde eksamen i dag, og enig i at flertallet av oppgavene var svært enkle og rett frem. Det var en STOR lettelse! Likevel, har noen løsningsforslag til del 2 oppgave 4 b) ?
Metoden som blir brukt viser at [tex]P_5=T_5+2T_4[/tex]. Mer generelt kan man si at [tex]P_n=T_n+2T_{n-1}[/tex]. Formelen for [tex]T_n[/tex] kan man finne med CAS eller summen av aritmetisk rekke. [tex]T_n=\frac{n(n+1)}{2}[/tex]. Så bare putter du inn i formelen.
[tex]P_n=T_n+2T_{n-1}=\frac{n(n+1)}{2}+2\frac{(n-1)n}{2}=\frac{n^2+n}{2}+2\frac{n^2-n}{2}=\frac{n^2+n}{2}+\frac{2n^2-2n}{2}=\frac{n^2+2n^2+n-2n}{2}=\frac{3n^2-n}{2}[/tex]
123R1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/05-2018 21:23

Ingen som har laget noe løsningsforslag til del 2?
Svar