skal ha kjemi 2, hadde kjemi 1 for flere år siden. (desperat

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Deniz 88

Hei!
jeg hadde kjemi 1 for flere år siden, og skal ha kjemi 2 snart.
Hva må jeg repitere til kjemi 2?
Gjest

Finn deg en av lærebøkene så står alle målene for hva du må kunne der, men om jeg ikke husker helt feil må du i alle fall innom buffere, redoksreaksjoner, analyse av organiske/uorganiske stoffer, biokjemi og elektrokjemi. Det er sikkert et par andre ting også.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Finn deg en av lærebøkene så står alle målene for hva du må kunne der, men om jeg ikke husker helt feil må du i alle fall innom buffere, redoksreaksjoner, analyse av organiske/uorganiske stoffer, biokjemi og elektrokjemi. Det er sikkert et par andre ting også.
godt enig her ja, også:
reaksjon i organisk kjemi (reaksjonstyper/mekanismer), instrumentell analyse (HPLC, MS, NMR), næringsstoffer (karbohydrater, lipider, proteiner), biokjemi (enzymer, ATP),
materialer (polymerer og nano-stoffer).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
SH92

Hei!

Hvis du ønsker å repetere noe av kjemi 1 til kjemi 2 bør det absolutt være:

1. Molberegning (du vil slite virkelig i kjemi 2 om du ikke kan veien om mol. Generelt formler knyttet til mol, konsentrasjon osv).

2. Du bør repetere syre-base kjemi. I kjemi 2 går du mer løs på bufferkjemi. Så, så lenge du vet hva syrer og baser er/korresponderende syre-basepar. Gjerne repetere titrering og beregninger rundt det i og med at titreringer som gjøres i kjemi 2 følger samme oppsett).

3. Du bør repetere organisk kjemi - spesielt om de ulike funksjonelle gruppene samt navngivning! Navngivning er kjempe viktig når du skal jobbe med organisk kjemi i kjemi 2.

4. Regler for navngivning av uorganiske forbindelser bør være i boks.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Enig med alt her.


Men siden det er lenge siden du har hatt kjemi 1, så anbefaler jeg deg at repeterer dette først. Kjemi 2 vil gå mye enklere når du har det grunnleggende på plass!
Svar