Forbredelse til R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Egeland4ever

Hei. Skal inn i forsvaret til høsten og tenker da å ta opp fag for å komme inn på siving studie på NTNU. Da må jeg ta R2, og ikke R1 ettersom jeg har S1+S2 fra før. Derfor lurte jeg på om hva det er jeg bør repetere før jeg begynner med R2. Vet allerede at trigonometri fra 1T (hadde forresten 1P) og vektorer fra R1 er ting som er aktuelt med tanke på R2. Er det noen andre ting jeg burde forbrede meg på?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Rett meg opp hvis jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at du ikke kan ha S-mattefag og R-mattefag på karakterkortet samtidig. Med andre ord må du ta R1 og R2. R1 fungerer som en naturlig «oppvarming» til R2, da vektorer og analysen blir videreført.
Egeland4ever

Kontaktet samordna opptak angående dette med å ta S- og R-matte. De fortalte at man kan sende inn R2-karakteren i et kompetansevedlegge sammen med vitnemålet, hvor S1+S2 tilsvarer R1. Har vært inne på tanken om å ta R1 også, men da måtte jeg ha fjernet S-matte karakterene og tatt enda en eksamen. Jeg har også hørt at det ikke er alt i R1 som er relevant for R2 (f.eks.sannsynlighet), og det vil derfor være unødvendig mye jobb med å ta R1 i tillegg til R2.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Egeland4ever skrev:Kontaktet samordna opptak angående dette med å ta S- og R-matte. De fortalte at man kan sende inn R2-karakteren i et kompetansevedlegge sammen med vitnemålet, hvor S1+S2 tilsvarer R1. Har vært inne på tanken om å ta R1 også, men da måtte jeg ha fjernet S-matte karakterene og tatt enda en eksamen. Jeg har også hørt at det ikke er alt i R1 som er relevant for R2 (f.eks.sannsynlighet), og det vil derfor være unødvendig mye jobb med å ta R1 i tillegg til R2.
Da har du nok rett! Eneste som ikke er relevant for R2 i R1 er vel sannsynlighet ja (og euklidisk geometri til en viss grad), men noe du ikke har i S1/S2 er jo vektorer, som du har en del av i R1. Ville i alle fall anbefalt deg å se på 2D-vektorer som forberedelse til R2.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:
Egeland4ever skrev:Kontaktet samordna opptak angående dette med å ta S- og R-matte. De fortalte at man kan sende inn R2-karakteren i et kompetansevedlegge sammen med vitnemålet, hvor S1+S2 tilsvarer R1. Har vært inne på tanken om å ta R1 også, men da måtte jeg ha fjernet S-matte karakterene og tatt enda en eksamen. Jeg har også hørt at det ikke er alt i R1 som er relevant for R2 (f.eks.sannsynlighet), og det vil derfor være unødvendig mye jobb med å ta R1 i tillegg til R2.
Da har du nok rett! Eneste som ikke er relevant for R2 i R1 er vel sannsynlighet ja (og euklidisk geometri til en viss grad), men noe du ikke har i S1/S2 er jo vektorer, som du har en del av i R1. Ville i alle fall anbefalt deg å se på 2D-vektorer som forberedelse til R2.

For det det er verdt gjør Sinus R2 boka en ganske god jobb på å koke det ned på basisnivå som om 3D-vektorer er helt naturlig, den forklarer mer eller mindre nøyaktig det samme som Sinus R1 gjorde for 2 dimensjoner i 3 dimensjoner. Den tar ikke for gitt at du kan vektorer fra før av er det jeg prøver å si :)
Svar