Gauss elliminasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
henrikstrand21031337

Hei, skjønner ikke helt hvordan man skal vite hvor radene skal.
for eksempel i dette løsningsforslaget, hvordan skulle jeg vite at rad 2 og 3 skulle roteres? når jeg gjorde oppgave gjorde jeg alt helt likt bare at jeg ikke byttet rad 2 og 3 og fikk derfor feil svar.
Bilde

merker at dette er det eneste problemet jeg kommer bortig gauss elliminasjon, enten klarer jeg oppgaven fordi jeg tilfeldigvis har radene i rett rekkefølge, eller så blir svaret feil..
henrikstrand21031337

ser at bildet ikke vises, prøver igjen
https://imgur.com/yuMTdTC
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

hvordan skulle jeg vite at rad 2 og 3 skulle roteres?
Man trenger ikke å bytte de to radene. Det virker som den eneste grunnen til at de gjorde det var for syns skyld, for å samle $2-b$ elementene på tredje rad.

Når det gjelder radredusering av matriser så er det ikke EN rekkefølge med steg som fungerer. Det finnes mange. Og du hadde fått en radredusert matrise med eller uten steget der man bytter rad 2 og 3.
Bilde
Svar