Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
growth mindset
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/10-2018 15:12

j
Sist redigert av growth mindset den 11/11-2018 09:59, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, kan hjelp deg der. Hva har du tenkt selv? Hva sier instinktet om denne oppgaven? Tror du det er sant eller usant?
Bilde
growth mindset
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/10-2018 15:12

Jeg tenker at det ikke stemmer. Fordi hvis det er 100 lodd og en gevinst, så er sjansen for å vinne på et lodd 1/100. Mens kjøper jeg to lodd, avhenger sannsynligheten om jeg har vinne eller ikke på første lodd,???
Gjest

Men du må huske at du ikke får vite om du har vunnet med en gang. Før de sier hvem som vant må jo alle loddene være solgt ellers ville ingen giddet å kjøpe resten.
Lektor Tørrdal

Tenk deg at du bare har 2 lodd totalt. Ett er vinnerlodd. Så kan du selv resonnere deg frem til svaret.
growth mindset
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/10-2018 15:12

Lektor Tørrdal skrev:Tenk deg at du bare har 2 lodd totalt. Ett er vinnerlodd. Så kan du selv resonnere deg frem til svaret.
Hei. Hvis jeg har for eksempel 2 lodd og 1 er vinnerlodd dobler jeg sjansene mine ved å kjøpe to lodd. Men kan dette skrives som et binomisk forsøk eller hypergeometrisk? Setter veldig pris på hjelp;)
Svar