3MX vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Gjest

Heisann.
Har desverre kommet til en oppgave i vektorer 3mx, der jeg står helt fast :( Oppgaven er som følger:
Vi har likningen for sirkelen
x[sup]2[/sup]+(y-3)[sup]2[/sup]=25
linja l er gitt ved:
x=t ^ y=k+2t
Bestem k slik at linja tangerer sirkelen
Håper noen kan hjelpe meg. Hadde satt stor pris på om noen ville vise meg steg for steg hvordan denne løses.
Vennlig hilsen
Gjest
Guest

TIPS:
Vi kaller det punktet på linjen l som tangerer sirkelen for P. Sirkelens sentrum er S.

Vi vet da at SP-vektor og linjen l sin retningsvektor/fartsvektor må stå normalt på hverandre...
Gjest

Ehem... Må nok innrømme at jeg ikke er noe mattegeni nei :oops: Har nå prøvd dette, men står fortsatt like fast :( Håper noen kan hjelpe meg.
Guest

x=t ^ y=k+2t

Denne er litt uklar. Eller er det noe jeg ikke har greie på?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Erstatter du x med t og y med k + 2t i likningen for sirkelen, får du at

(1) t[sup]2[/sup] + (2t + k - 3)[sup]2[/sup] = 25

t[sup]2[/sup] + 4t[sup]2[/sup] + 4(k - 3)t + (k - 3)[sup]2[/sup] = 25

5t[sup]2[/sup] + 4(k - 3)t + (k - 3)[sup]2[/sup] - 25 = 0

(2) t = [ -4(k - 3) [symbol:plussminus] [symbol:rot]d ] / (2*5)

der

d = [4(k - 3)][sup]2[/sup] - 4*5*[(k - 3)[sup]2[/sup] - 25] = 16(k - 3)[sup]2[/sup] - 20(k - 3)[sup]2[/sup] + 500 = 4[ 125 - (k - 3)[sup]2[/sup] ].

I.o.m. at linjen gitt ved parameterfremstillingen x=t, y=2t + k skal tangere sirkelen, har andregradslikningen (1) kun en løsning. Av (2) følger at dette bare kan inntreffe når d=0, som ifølge (3) betyr at

(k - 3)[sup]2[/sup] = 125

k - 3 = [symbol:plussminus][symbol:rot]125

k = 3 [symbol:plussminus] 5 [symbol:rot]5.
Gjest

Yesss... :) Forstår det nå ja. Tusen takk for hjelpen :)
Post Reply