Matematikk på PC-tegnebrett

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Noen som har erfaring med å skrive matematikk på et slikt tegnebrett man får til PC?

Skriften kommer jo opp på skjermen i stedet for der du skriver (papir). Er dette vanskelig?

Virker igrunn som en fin løsning om man skal ha matematikk på PDF.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg bruker kun tegnebrett når jeg gjør matematikk for tida. Det er slik jeg lager mattevideoene på UDL.no også.

Det er en vanesak. Litt snedig til å begynne med, men man venner seg fort til det ;)
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Jeg bruker kun tegnebrett når jeg gjør matematikk for tida. Det er slik jeg lager mattevideoene på UDL.no også.

Det er en vanesak. Litt snedig til å begynne med, men man venner seg fort til det ;)
off-topic, men jeg vil berømme deg for dine mattevideoer, aleks! Mye bra arbeid som ligger bak, og nettsiden har blitt veldig god! Virker på kommentarer herfra at mange har god nytte av videoene også. Stå på videre! Syns også du har en veldig god pedagogisk evne med mange veldig tydelige og inspirerende forklaringer på sentrale problemer i grunnleggende matematikk.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tusen takk, Plutarco. Det betyr ekstremt mye når det kommer fra noen som jeg selv har lært mye av, og som er såpass mye mer erfaren i faget enn jeg er. :)
Bilde
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Høres bra ut!

Man trenger vel ikke noe dyrt produkt bare for å skrive matematikk? Går vel bra å gå for det rimeligste?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, du trenger ikke å punge ut mye for et bra et. Mitt lille tips er å velge noe fra Wacom. Da går man generelt ikke feil, når det gjelder tegnebrett.

Dette er ganske ideelt for førstegangskjøp: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648576
Bilde
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Det finnes også laptoperr hvor skjermen kan roteres og brukes som tegnebrett.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Aleks855 skrev:Ja, du trenger ikke å punge ut mye for et bra et. Mitt lille tips er å velge noe fra Wacom. Da går man generelt ikke feil, når det gjelder tegnebrett.

Dette er ganske ideelt for førstegangskjøp: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648576
Hehe, droppet dette da jeg skrev dette først, jeg. Syns det virker keitete. Men nå har jeg igjen lyst til å prøve...

Det virker jo som programvaren man trenger for helt basic tegning følger med? Slik at man kan tegne på en slags "tavle" og ev. lagre det på fil (som JPEG).
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Determined skrev:
Aleks855 skrev:Ja, du trenger ikke å punge ut mye for et bra et. Mitt lille tips er å velge noe fra Wacom. Da går man generelt ikke feil, når det gjelder tegnebrett.

Dette er ganske ideelt for førstegangskjøp: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648576
Hehe, droppet dette da jeg skrev dette først, jeg. Syns det virker keitete. Men nå har jeg igjen lyst til å prøve...

Det virker jo som programvaren man trenger for helt basic tegning følger med? Slik at man kan tegne på en slags "tavle" og ev. lagre det på fil (som JPEG).
Du får med drivere, men det følger ikke med tegneprogram. Men det finnes jo tusenvis å velge mellom. Du kan bruke Photoshop hvis du allerede er kjent med det (men det er mye å sette seg inn i), eller du kan velge det jeg bruker, som er Smoothdraw, en gratis programvare som også reagerer på trykksensitiviteten hos tegnebrettet. Bruker du eksempelvis MSPaint, så har man ikke trykksensitivitet, så det blir stygt.

Og jada, man har full mulighet til å lagre ting som jpg, selv om jeg foretrekker png for lettere konvertering til PDF.
Bilde
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Aleks855 skrev:
Determined skrev:
Aleks855 skrev:Ja, du trenger ikke å punge ut mye for et bra et. Mitt lille tips er å velge noe fra Wacom. Da går man generelt ikke feil, når det gjelder tegnebrett.

Dette er ganske ideelt for førstegangskjøp: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648576
Hehe, droppet dette da jeg skrev dette først, jeg. Syns det virker keitete. Men nå har jeg igjen lyst til å prøve...

Det virker jo som programvaren man trenger for helt basic tegning følger med? Slik at man kan tegne på en slags "tavle" og ev. lagre det på fil (som JPEG).
Du får med drivere, men det følger ikke med tegneprogram. Men det finnes jo tusenvis å velge mellom. Du kan bruke Photoshop hvis du allerede er kjent med det (men det er mye å sette seg inn i), eller du kan velge det jeg bruker, som er Smoothdraw, en gratis programvare som også reagerer på trykksensitiviteten hos tegnebrettet. Bruker du eksempelvis MSPaint, så har man ikke trykksensitivitet, så det blir stygt.

Og jada, man har full mulighet til å lagre ting som jpg, selv om jeg foretrekker png for lettere konvertering til PDF.
Drivere har jeg nok allerede, da jeg har mac. :wink:

Smoothdraw er til WIndows ser jeg - men Gimp er nok sikkert et godt alternativ.

Jau, får se om jeg bestiller. :wink:
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Hm, jeg sjekket på websidene til produsenten jeg (Wacom). De har et gratisprogram som heter "Bamboo Dock", hvor "Bamboo Paper" følger med. Det er en slags notisblokk. Jeg installerte det uten å ha noe tegnebrett, og lagde dette ved hjelp av musen:

Bilde

Virker jo bra dette da. Var veldig lettvint å eksportere til PNG. (Det er jo vektorgrafikk, noe jeg tror er forklaringen på "utjevning" av det du tegner.)

Så jeg tror jeg bestiller det tegnebrettet som linket til over her med én gang jeg. :wink:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Var ikke klar over at de hadde egne greier. Men jeg foretrekker nok det jeg allerede har. Sort bakgrunn er litt mindre slitsomt når man sitter lenge og stirrer på skjermen.
Bilde
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Aleks855 skrev:Var ikke klar over at de hadde egne greier. Men jeg foretrekker nok det jeg allerede har. Sort bakgrunn er litt mindre slitsomt når man sitter lenge og stirrer på skjermen.
Ja ser den. Så jo at du hadde "video" på UDL og, da må du jo bruke noe annet enn det som følger med her.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Aleks855 skrev:Var ikke klar over at de hadde egne greier. Men jeg foretrekker nok det jeg allerede har. Sort bakgrunn er litt mindre slitsomt når man sitter lenge og stirrer på skjermen.
Jeg har nå kjøpt meg et slikt brett (det til 500ish). Jeg burde visst at jeg som er så klønete ikke ville klare å bruke dette. :P

Ser jo ut som kråkene har spasert på arket mitt...

Men - får prøve mer. :)
nuowei
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 16/11-2018 07:38

tror jeg har funnet frem til riktig tegnebrett, XP-Pen Artist 16 Pro størrelse medium. Virker som et veldig greit og brukervennlig verktøy.

Profesjonelt tegnebrett XP-Pen Artist 16 Pro der selve tegneflaten i selve verket er et display som du kan tegne på! Du ser altså programmet du bruker (f.eks. Photoshop) rett på skjermen og du tegner som om skjermen skulle vært et ark. Det er naturlig, effektivt og har en uslåelig smidighet. Den sylskarpe skjermen er på 15.6", har full HD-oppløsning (1920x1080) og en bred fargeskala som tilsvarer 92 prosent av Adobe RGB. Du kan i alle fall være trygg på at det du ser er det du får!

Den nye pennen P02S er mer nøyaktig, mer trykkfølsom og mer responsiv sammenlignet med foregående penner. Dette gjør bruken mer følsom og naturlig, ettersom du kan kontrollere linjens tykkelse og dekningsgrad etter hvor hardt du trykker. Du får samme presisjon som med ordentlige penner og pensler.

Kobles til via USB-C om datamaskinen din støtter dette. Det følger også med en adapter som gjør at du kan koble brettet til med DisplayPort og USB . XP-Pen Artist 16 Pro
Tablet Monitor har 8 ExpressKeys funksjonstaster for applikasjoner uten bruk av tastaturet.

Tegneflate 344x193 mm. Til Win 7/8/10 og macOS 10.10+.Vekt 2,5 kg. Lev. inkl. pennholder (med erstatningsspisser i), strømadapter, koblingsadapter og USB-kabler.

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/251.html

https://www.storexppen.com/buy/artist-s ... 16pro.html
Svar