Veldig enkel rot-oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
anonym_ettersleper

Hei! Jeg skal (endelig) ta eksamen i et økonomifag jeg ikke har hatt undervisning i på noen år, så ting sitter litt for lang inne til at jeg klarer enkle regneoppgaver. Matte er det enda lenger siden jeg tok :lol:

Jeg skal finne nom. rente, men klarer ikke huske hva jeg skal flytte hvor i utregningen :roll: (1+i/12)^12 -1=00,3 Vet jeg skal bruke rotfunksjon, men klarer ikke å flytte på i, da opphøyningen i 12 forvirrer meg.. Hjelp!
Gjest

Hvis du får til at det som er opphøyd i 12 blir isolert for seg selv på venstre siden kan du ta 12. roten på begge sider for å bli kvitt eksponenten på samme måte som om du tar kvadratroten (2. roten) av x^2 for å finne x.
anonym_ettersleper

Gjest skrev:Hvis du får til at det som er opphøyd i 12 blir isolert for seg selv på venstre siden kan du ta 12. roten på begge sider for å bli kvitt eksponenten på samme måte som om du tar kvadratroten (2. roten) av x^2 for å finne x.
Ja.. Nettopp.. :roll: :lol: Dette ligger virkelig i brakk i hjernen min, altså. Må visst finne frem noen gamle matte notatbøker!
Svar