Kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
brockhmt
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 11/04-2018 21:01

Hei, vi holder på med Uorganisk analyse i kjemi 2 og vi fikk utdelt denne eksamens oppgaven. Jeg er usikker på om hvordan jeg skal gå frem for å løse den. Er takknemlig hvis jeg kunne få hjelp (:
Vedlegg
20190113_153636.jpg
20190113_153636.jpg (3.06 MiB) Vist 1748 ganger
Gjest

Med forbehold om at kjemi ikke er mitt sterkeste fag skal jeg prøve å hjelpe.

I oppgave A kan du plotte absorbans mot konsentrasjon i et diagram som om det var en vanlig funksjon. Trekk så en linje fra punkt til punkt slik at du får en graf. Du kan nå lese av på grafen der det står at absorbans er 0.15 (vannprøvens absorbans) og finne tilhørende konsentrasjon.

I oppgave B må du stille opp en balansert reaksjonslikning. Du kan så bruke reglene for oksidasjon og reduksjon til å finne oksidasjonstallene og på denne måten vise at svovel blir redusert.
Her ser du et fint eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=RP2ECHXxC9Q
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

brockhmt skrev:Hei, vi holder på med Uorganisk analyse i kjemi 2 og vi fikk utdelt denne eksamens oppgaven. Jeg er usikker på om hvordan jeg skal gå frem for å løse den. Er takknemlig hvis jeg kunne få hjelp (:


Hint: Du gjør en regresjon, enten på kalkulator eller for hånd, hvor du plotter absorbans som funksjon av konsentrasjon.
brockhmt
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 11/04-2018 21:01

Kjemikern skrev:
brockhmt skrev:Hei, vi holder på med Uorganisk analyse i kjemi 2 og vi fikk utdelt denne eksamens oppgaven. Jeg er usikker på om hvordan jeg skal gå frem for å løse den. Er takknemlig hvis jeg kunne få hjelp (:


Hint: Du gjør en regresjon, enten på kalkulator eller for hånd, hvor du plotter absorbans som funksjon av konsentrasjon.
Tusen hjertelig takk for hjelpen! Jeg tror jeg klarte oppgave a) jeg fikk 0.05195 mmol/L vha regresjon.
Men jeg er usikker på om jeg svarte riktig på oppgave b) men vi gikk gjennom det i timen :D
Svar