Finne vinkel i pyramide

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Jeg sliter litt med denne oppgaven, og har sittet ganske lenge med den, og lurer på om det er noen som har hint å gi. Oppgaven lyder:

I pyramiden ABCDT er grunnflaten ABCD et parallellogram, og T er toppunktet. Videre er AB=2, BC= 3, AC=4, Vinkel BAD=60, Vinkel BAT=45 og Vinkel DAT=60. Finn vinkel CAT. Jeg har prøvd en rekke ting: geometri og CA*AT, men problemet er den at jeg ikke klarer å finne et uttrykk for AT eller regne den ut ved bruk av geometri. Setter veldig pris på hjelp!!!
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Jeg ser nå, uheldigvis etter å ha stirret på denne i timer, at selve oppgaven er feil. Det står i oppgavebeskrivelsen i boken min at AC=4, som man kan se i innlegget mitt. Men jeg glemte å skrive at det var en deloppgave a før som ville at jeg skulle finne ut diagonalen BD og AC. Dette gjorde jeg, men så ikke før nå at det var litt løyent å ha AC i oppgavebeskrivelsen for å så bli bedt om å finne den. Etter å ha byttet ut AC=4 med AT=4 fant jeg svaret. Burde nok ha sjekket bokens nettsider etter feil i boken, men jaja, fant det ut til slutt.
Svar