Fysikkoppgave om bevegelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Elev123

Hei,
Jeg sliter litt med en fysikkoppgave som egentlig virker litt simpel.

Oppgaven går som følger:
Figuren viser et utsnitt av en fartsgraf som ble tatt opp under en testkjøring av en jetdrevet bil. Utsnittet begynner om lag ved det tidspunktet da akselerasjonen går over fra å være ganske konstant til å avta. Testkjøringen starter fra ro.

a) hvor stor var den gjennomsnittlige akselerasjonen til jetbilen i den første delen av testen?
Her fikk jeg 5,5 m/s^2 vha bevegelseslikning 1, som er riktig

b) Hvor langt kjørte bilen i tidsrommet [50 s, 80 s] (Jeg forsto forresten ikke hvordan man legger til bilde, men lurer på om det er nok med kun disse opplysningene: fart ved 50 s = ca 227 m/s, og ved 80 s = 250 m/s?)
Her er jeg usikker på hvordan jeg skal komme meg fram til svaret. Tenkte kanskje jeg kunne finne strekningen hvis jeg fant strekningen vha s=vt ved hvert tidspunkt og så minusere disse to, men det ble galt. Noen tips?
Fasiten sier: 2,5 km.

Takk for hjelp på forhånd :D
Elev321

Hei! Jeg regnet litt på spørsmålet ditt, og jeg synes fasit var veldig merkelig. Forskjell i tid = 30s (v-v0). Og med denne tiden, vil strekningen bli ca. 7,2km etter mine beregninger, ved å bruke bevegelsesformel 2 eller 3 (du velger selv). Hadde vært enklere om du får lagt til bilde. :D
Svar