Andre års fag og vitnemål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Fermino

Hallo! Håper noen her i forumet har peiling, var vanskelig å Google seg til et svar (muligens fordi det er åpenbart(?))
Kan man ha et ‘tredje års’ programfag på vitnemålet uten å ha et ‘andre års’ programfag? Har et programfag for mye og lurer på om det er mulig.
Eks: istedenfor å ha både r1 og r2 på vitnemålet, så fjerner jeg r1 og har istedenfor bare r2og et annet fag.
Fermino

Virker jo for meg at så lenge de fagene ikke er et opptakskrav i et studium og at man har to programfag som går over to år så er ikke det et problem?

(I mitt tilfelle vil programfagene være fy1, fy2, kje1, kje2, r1 og bi2. Her er det bi2 jeg lurer på om er problematisk siden jeg ikke har bi1)

Håper noen kan bekrefte eller avkrefte!
Gjest

nei, det er ikke problematisk
Gjest

Du kan ikke fjerne fag fra vitnemålet. I noen tilfeller kan du bytte ut et fag med et annet f.eks. T-matte for P-matte fordi disse overlapper. Jeg tror også at det er mulig å bytte ut R1 med S1+S2. Grunnen til at du ikke kan fjerne fag er fordi det er lovbestemt at iløpet av videregående opplæring må du ha x antall timer med undervisning i de ulike fagene og fjerner du et av fagene har du dermed ikke hatt nok undervisning. Det skal derfor ikke være mulig å bytte ut R1 med f.eks. tekforsk.

Likevel er det noen som sitter med fasiten og de befinner seg ikke her på dette forumet. Gå og snakk med administrasjonen på skolen din.
Fermino

Gjest skrev:Du kan ikke fjerne fag fra vitnemålet. I noen tilfeller kan du bytte ut et fag med et annet f.eks. T-matte for P-matte fordi disse overlapper. Jeg tror også at det er mulig å bytte ut R1 med S1+S2. Grunnen til at du ikke kan fjerne fag er fordi det er lovbestemt at iløpet av videregående opplæring må du ha x antall timer med undervisning i de ulike fagene og fjerner du et av fagene har du dermed ikke hatt nok undervisning. Det skal derfor ikke være mulig å bytte ut R1 med f.eks. tekforsk.

Likevel er det noen som sitter med fasiten og de befinner seg ikke her på dette forumet. Gå og snakk med administrasjonen på skolen din.
Takk for svar.
Er klar over at ting ikke kan fjernes men må byttes, ordla meg Muligens litt upresist. Er også klar over at det er krav til timetall og hvor mange år programfaget skal gå over.
Når det gjelder svaret til spørsmålet mitt, så virker det i mine øyne ganske opplagt og at det burde være mulig. Rådet ditt er forsåvidt klokt og lurt, best å snakke med rådgivere og være sikker.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:
Gjest

Kay skrev:Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:
Jeg trodde S1+S2 ga R1 kompetanse?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:
Kay skrev:Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:
Jeg trodde S1+S2 ga R1 kompetanse?
Ja, men som Kay sier krever det R1 for å ha R2. Man kan ikke ha både S1+S2 og R2 på vitnemålet sitt samtidig. For å ha R2 må du også ha R1 der. Man kan dog ha bare S1 + S2 som "tilsvarer" R1 kompetanse formelt (selv om det er ganske feil i praksis!)
Tonytony
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 29/05-2021 19:26

Markus skrev:
Gjest skrev:
Kay skrev:Det skal dog sies at de studiene som krever R2 også i 100% av tilfellene krever R1 (jfr. Samordna opptak), så du slipper liksom ikke så lett unna hvis du ønsker å søke realfag videre :roll:
Jeg trodde S1+S2 ga R1 kompetanse?
Ja, men som Kay sier krever det R1 for å ha R2. Man kan ikke ha både S1+S2 og R2 på vitnemålet sitt samtidig. For å ha R2 må du også ha R1 der. Man kan dog ha bare S1 + S2 som "tilsvarer" R1 kompetanse formelt (selv om det er ganske feil i praksis!)
Hei! Skal søke medisin og der krever de kun R1 matte. vet du om det er mulig å bruke R2 matte og ikke R1, siden snittet mitt vil gå veldig opp?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hei, nei, det vil nok kreve R1. Du kan likevel komme deg rundt dette ved å ta S1 og S2, da S1+S2=R1. Altså for å være eksplisitt, R2 erstatter ikke R1.
Tonytony
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 29/05-2021 19:26

Kay skrev:Hei, nei, det vil nok kreve R1. Du kan likevel komme deg rundt dette ved å ta S1 og S2, da S1+S2=R1. Altså for å være eksplisitt, R2 erstatter ikke R1.
Ok skjønner takk for svar. Vet du om det er mulig å fjerne matte t, eller fremmedspråk om en har alt for mange fag? Siden jeg har mange ekstrafag som privatist, og eller tenkte at siden jeg har r1 og r2 at t matte kan erstattes?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Tonytony skrev:
Kay skrev:Hei, nei, det vil nok kreve R1. Du kan likevel komme deg rundt dette ved å ta S1 og S2, da S1+S2=R1. Altså for å være eksplisitt, R2 erstatter ikke R1.
Ok skjønner takk for svar. Vet du om det er mulig å fjerne matte t, eller fremmedspråk om en har alt for mange fag? Siden jeg har mange ekstrafag som privatist, og eller tenkte at siden jeg har r1 og r2 at t matte kan erstattes?
For å erstatte matematikk 1T, blir du nok nødt til å ta matematikk 1P, da R1 og R2 er henholdsvis andre og tredjeklassefag og 1P er førsteklassefag. Jeg vet ikke om du har lov til å erstatte fremmedspråk eller ikke, men det er mulig det lar seg gjøre da folk fra yrkesfag med GSK ikke trenger å ha det, men jeg ville ha forhørt meg med nærmeste videregående skole om dette.
danielodicho
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 17/05-2021 21:17

Kay skrev:
Tonytony skrev:
Kay skrev:Hei, nei, det vil nok kreve R1. Du kan likevel komme deg rundt dette ved å ta S1 og S2, da S1+S2=R1. Altså for å være eksplisitt, R2 erstatter ikke R1.
Ok skjønner takk for svar. Vet du om det er mulig å fjerne matte t, eller fremmedspråk om en har alt for mange fag? Siden jeg har mange ekstrafag som privatist, og eller tenkte at siden jeg har r1 og r2 at t matte kan erstattes?
For å erstatte matematikk 1T, blir du nok nødt til å ta matematikk 1P, da R1 og R2 er henholdsvis andre og tredjeklassefag og 1P er førsteklassefag. Jeg vet ikke om du har lov til å erstatte fremmedspråk eller ikke, men det er mulig det lar seg gjøre da folk fra yrkesfag med GSK ikke trenger å ha det, men jeg ville ha forhørt meg med nærmeste videregående skole om dette.
Det er mulig å erstatte fremmedspråk, om du erstatter det med et annet fremmedspråk.
Tonytony
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 29/05-2021 19:26

Takk for svar. Ja det var det jeg tenkte. Dessverre har jeg bare engelsk og norsk, så da kan jeg vel ikke fjerne spansk. Vet du om noen andre fag kan fjernes fra karakterkortet? Feks gym eller historie? Siden jeg allerede har historie og filosofi 1.
Jeg tok også faget Geofag 1 og geofag x, men fikk plutselig beskjed om at jeg ikke kunne føre disse to fagene på vitnemålet samtidig...
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Tonytony skrev:Takk for svar. Ja det var det jeg tenkte. Dessverre har jeg bare engelsk og norsk, så da kan jeg vel ikke fjerne spansk. Vet du om noen andre fag kan fjernes fra karakterkortet? Feks gym eller historie? Siden jeg allerede har historie og filosofi 1.
Jeg tok også faget Geofag 1 og geofag x, men fikk plutselig beskjed om at jeg ikke kunne føre disse to fagene på vitnemålet samtidig...

Nei, historie og filosofi erstatter ikke historie, da det er et fordypningsfag, og gym er obligatorisk å ha på kortet (med mindre man har fått fritak av medisinske årsaker).
Svar