MA1101 (GK Analyse 1) v/ NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Markus skrev: Jeg har jo lyst å ta det faget, men om jeg kommer til å gjøre det er en annen sak. Det er for mange kule fag, og for kort studietid :P
FALSE! Studietiden ender aldri. Jeg har benyttet anledningen til å ta ett og ett fag per semester ved siden av arbeid. Ikke at jeg har vært flink å benytte anledningen de siste par årene, men du trenger ikke være lik meg der.
Jeg er redd man være student på NTNU, eller mer rett sagt ha betalt semesteravgift for å være lagt inn i systemene der.
Ja, men det er i og for seg ikke noe problem. Jeg må bare søke et fag til høsten. Men får jeg tilgang på TMA4100-sidene selv om jeg melder meg på et helt annet fag?

Og gjelder det også Maple T.A.-sidene? Jeg antar dette er en slags online-versjon av Maple som studentene får tilgang til?

Er ikke veldig stor fan av at man venner studentene på dyr programvare (som MS Office og Maple) ved å gi dem gratisversjoner som studenter. Virker som et triks for å få flere kjøpere når det ikke lenger er gratis.
Bilde
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Evig student, det hadde vært no det! Neida, men vi får nå se. Akkurat nå vil jeg jo bare prøve alt, kanskje det blir litt mer moderat etter hvert som jeg begynner å spisse kompetansen min litt.

Jeg er rimelig sikker på at du får tilgang til de sidene med studierett, siden jeg hadde tilgang til mediasite uten å ha vært meldt opp i Matematikk 1. Når det kommer til Maple T.A. tror jeg kanskje det er nye øvsys, hvis jeg ikke tar helt feil? Altså kan studentene svare på spørsmål-«tester» der. Vi hadde ikke noe sånt i gk analyse, så jeg er ikke helt sikker. Btw så tror jeg alle kan laste ned full versjon maple fra programvarefarmen til NTNU, så tviler egentlig litt på at det er online maple.

Enig i det du sier om programvare. Vet ikke helt om det faktisk blir så mye brukt da riktignok. I ST1101 må vi nå kode i R, ikke at det koster noe så vidt jeg vet, men et helt pyton språk å kode imo. Jeg skulle ønske ITGK hadde vært mer rettet mot den individuelle studieretning, eksempelvis at fysikk lærer seg numerikk med python, eller matematikere lærer seg sympy, evt. mathematica. Etter eksamen så tjener jo ikke en matematikkstudent så mye på å vite hva Fetch-Execute syklusen er eller hvilke nettverkstopologier som finnes.. men dette er en kraftig avsporing, noe som det ser ut til at hele denne tråden har blitt haha
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

En ting jeg kan si som heltids-programvareutvikler, er at tallteori og statistikk er gull verd.

Tallteori er veldig nyttig når man må konstruere algoritmer, og betrakte data i forskjellige strukturer. Jeg tror forøvrig "Algoritmer og datastrukturer" er et eget fag ved de fleste tekniske høyskoler og universiteter. Har man i tillegg grafteori under beltet...

Statistikk er veldig nyttig når man må jobbe med enorme datamengder, og prøve å finne nyttig informasjon i høystakken.

Og i tillegg vil jeg si at matematikk som fag på generell basis er noe som modner de fleste til å takle tekniske oppgaver, så selv om mye av matematikken man tar ikke er direkte relevant senere, så har det likevel stor verdi som hjernetrim og "disiplintrim".

Programmeringsspråk er i stor grad hipp som happ når man først har blitt varm i trøya. De mest populære språkene er veldig like hvis man ser bort fra syntaktiske forskjeller.

Avsporing er fint! Matnyttig diskusjon for min del :)

Angående Maple, så er det vel kanskje ikke noe jeg behøver å involvere i videoene. Hvis jeg bare skal illustrere en graf, så holder det med andre, gratis alternativer, og jeg har ikke støtt på behovet for noe annet enda.
Bilde
Svar