"Tegn grafen til funksjonen"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattenub
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/03-2019 14:46

Når det står "tegn grafen til funksjonen" i matteboken; er det underforstått at jeg skal tegne den for hånd? Kommer jeg til å få tegning av grafer for hånd på eksamen?
Eller kan jeg bare fyre inn i geogebra hver gang? Vil ikke kaste bort tiden :- )
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det kommer helt an på om det er en oppgave som tillater bruk av digitale hjelpemidler. På eksamen er dette en tydelig forskjell mellom del 1 og del 2 av oppgavesettet.

Når det kommer til oppgaver i matteboka, så er ikke dette noe vi kan svare på. Det er læreren din som skal rette oppgavene dine, og vi vet lite om deres forventning.

Personlig ville jeg brukt verktøy hvis det ikke er nevnt noe om hvorvidt man kan eller burde. Det faller seg naturlig å løse oppgaven på beste måte, og det er ikke for hånd.

Derimot, hvis det hadde stått "skissér grafen", så ville jeg tolket det som å måtte gjøre det for hånd.
Bilde
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Jeg ville tolket det som "tegn for hånd", men ikke godt å si.

Jeg ville uansett prøvd å skissere for hånd, god trening og kan hjelpe deg med å forstå matematikken bedre når du blir tvunget til å tenke mer over funksjonen du faktisk har foran deg.
Svar