Realfag i utlandet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Heisann!
Jeg er for tiden utvekslingselev på VG2. Jeg tar realfag og fagene jeg tar her skal være tilsvarende fag til de jeg hadde tatt hjemme. Til neste år skal jeg begynne på VG3 hjemme i Norge og da har jeg tenkt å videreføre matte og fysikk, og da ta R2 og fysikk 2. Etter litt kontakt med mine medelever, som går VG2 hjemme i Norge, begynner jeg å lure på om jeg virkelig har lært det jeg trenger å lære for å stille forberedt til høsten. Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har kjennskap til R2 og fysikk 2 og også vet om spesifikk emner/temaer som det kan være lurt at jeg ser litt ekstra på, sånn at jeg ikke har noen merkbare kunnskapshull etter å ha tatt R1 og fysikk 1 i utlandet. Jeg har for eksempel hørt at undervisningen jeg fått i mekanikk, kan ha vært litt mangelfull i forhold til det som forventes av elever som har tatt fysikk 1.
Det finnes jo heller ikke noen skriftlig eksamen i fysikk 1, så dermed har jeg ikke den muligheten for å sammenligne hva jeg kan og ikke kan opp mot eksamen.
Er det noen der ute som har noen tips om kunnskap fra fysikk 1, og forsåvidt også R1, som absolutt burde være på plass før man skal begynne på R2 og fysikk 2? :D
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

For å se hva du skal kunne ila. R1 så kan du trykke på denne linken og lese om de individuelle kapitlene https://sinus-r1.cappelendamm.no/

Hva fysikk 1 angår, vil jeg anta at andre land ikke ligger bak norsk pensum. Mekanikken du får innført i fy1 går for det meste i Newtons lover, bevegelses-likninger, arbeid og bevaring av mekanisk energi og små mekaniske systemer. Alt du lærer er veldig, veldig grunnleggende. Gikk personlig fysikk 2 for et år tilbake (uten lærer attpåtil) og kan fortelle deg at alt du lærer om mekanikk i fy1 gjentas i fy2 og bygges på (boka forklarer alt på en strukturert og god måte). Ergo går du ikke glipp av noe. Det skal også sies at det eneste emnet som gjentas i fysikk 2 er nettopp mekanikk. De andre temaene inkluderer elektriske felt (som for øvrig tar en mekanisk innfallsvinkel), magnetiske felt (som gjør det samme), induksjon (som går litt mer inn på den matematiske siden), relativitetsteori, grunnleggende ideer innen kvantefysikken (veldig overfladisk og uten noen spesiell dybde fordi det matematiske grunnlaget ganske enkelt ikke er tilstede i VGS).

Noe det kan være kjekt å ha styr på er summering av krefter og å kunne å tegne skisser av hvilke krefter som funker på legemer og bevegelses-likninger. Sørg også for at du er dreven i trigonometri før du begynner på fy2, det får du bruk for. Det vanskeligste med fysikk er vel ofte bare å få en intuitiv forståelse for hvordan du løser problemer, men det kommer seg ganske fort når du får jobba litt med faget.

Sånn helt utenom de formelle kravene kunne du egentlig glatt ha tatt fysikk 2 uten å ta fysikk 1 mtp. at boka forêr deg stoffet med teskje, det blir bare litt mer arbeid.

Summert: Tror neppe du trenger å bekymre deg, har du et grunnleggende fysikkurs der du utveksler nå dekker nok det stoffet du burde kunne, bare stå på og jobb hardt.
Svar