Lærer bruker gamle eksamensoppgaver som prøve

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Teubasl

Hei.

I et av fagene jeg har på videregående (Vg3) bruker læreren vår å gi gamle eksamensoppgaver som prøver/tentamen. Da jeg hadde tentamen for noen dager siden viste det seg at de oppgavene som var gitt, kom fra et gammelt eksamens-sett. Jeg hadde løsningsforslag til disse, men løste oppgavene selv. Brukte løsningsforslagene som "kontroll", og har på ingen måte plagiert fra de.
Det jeg da lurer på er om jeg kan klandres for dette. I første del av oppgaven står det jo "alle hjelpemidler unntatt de som tillater kommunikasjon er tillatt", og da har jeg jo ikke gjort noe galt?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Fra et rent teknisk perspektiv, nei, absolutt ikke. Fra et etisk perspektiv, kanskje, man lærer jo ikke noe. Uansett ville jeg har lagt skyld på faglærer for å være så løk at han copy/pasta gamle eksamensoppgaver. Har selv brukt tidligere eksamensoppgaver som hjelp (bl.a. i Eksamen i 1T for en del år siden) og det er absolutt tillatt, så det er jo noe faglærer burde ta høyde for når han fikser oppgaver.
Svar