matte2 - forberede seg til eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest000

Hei!

Det nærmer seg eksamensperiode, og jeg driver å tenker litt på hvordan jeg skal tilnærme meg denne, matte2, eksamenen (og de andre, forsåvidt). Så da lurer jeg på - noen som har noen råd?

En gjenganger er "gamle eksamenssett". Dette var strategien min mot matte1-eksamen i høst, som jeg må innrømme at ikke gikk så alt for bra. Jeg føler at jeg forstår konseptene bedre nå, så sånn sett så føler jeg meg allerede bedre forberedt. Har også laget sammendrag/formelark til det jeg finner viktigst fra de ulike kapitlene. Jeg tenker å gjøre gamle eksamensoppgaver, og å gå gjennom de anbefalte oppgavene. Tror dere det er lurt å gjøre "maple repetisjon"? Eller? Jeg synes eksamenene har en tendens til å variere en del, så litt redd for å forberede meg ved å kun gjøre gamle eksamener..


Så igjen, tar gjerne i mot alt av råd fra mer erfarne eksamenstakere enn undertegnede. Hvis det er noen andre her som skal ha samme eksamen kunne det jo vært litt gøy hvis dette kunne fungert som en samletråd hvis noen lurer på noe i oppgaver eller i de ulike temaene :D
Gjest

Gamle eksamensoppgaver er helt klart best. Du må likevel ikke gå i den fella at du bare gjør oppgavene (med løsningsforslag) uten å bygge opp noen form for forståelse. Prøv å generalisere oppgavene. Hva om det var noen andre integrasjonsgrenser, ville du klart oppgaven da? Hvis du ser en god metode for å løse oppgaven, hvilke andre metoder kunne det blitt spurt om?

Maple repetisjon tror jeg blir å kaste bort tiden. Skriftlige øvinger tror jeg kan være greit å se på.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

For å teste om jeg har forstått et konsept pleier jeg å forsøke å forklare det for noen. Denne noen trenger egentlig ikke være noe menneske, det kan like gjerne være en gummiand eller et modellfly. Du kan f.eks. forsøke å forklare hvordan man går frem for å ta et overflateintegral, uten å støtte deg på boken eller notater. Om du ikke greier det har du mest sannsynlig ikke forstått stoffet godt nok.

Når du får til dette er jeg enig i at det beste er mengdetrening på oppgaver.
Svar