topp og bunnpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
roge22

oppgaven er: rekn ut kordinatene til topp og bunn punktet

g(x):=x^3+3/2x^2 ved x tilhører -2,2(skal stå klamme)

jeg ender opp med et kordinat for topp og et punkt for bunnpunkt.
Fasit oppgir også lokalt topp og bunnpunkt. Jeg ser at noen ganger blir det oppgitt andre ganger blir det ikke oppgitt i fasitet. Hva gjør jeg på eksamen?
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

På eksamen blir det forventet at du skal vise fremgangsmåten din, og da blir det naturlig å finne den derivertes nullpunkt og så sjekke disse, i tillegg til funksjonens endepunkter. Om du gjør dette på en ryddig måte har du da klargjort at du forstår hva oppgaven handler om, og da kan ikke jeg forstå noe annet enn at det vil gi full uttelling.

I eksempelet ditt vil du f.eks. finne at den deriverte er null i punktene [tex]x = -1[/tex] og [tex]x = 0[/tex], og da kan du jo lett finne at [tex]g(-1) = 0,5[/tex] og [tex]g(0) = 0[/tex]. Når du videre finner at [tex]g(-2) = -2[/tex] og [tex]g(2) = 14[/tex] blir det naturlig å sette to streker under det at bunnpunktet er i [tex](-2,\, -2)[/tex], og toppunktet er i [tex](2,\, 14)[/tex].
Svar