I Sinus R1 er det oppgitt to ekvivalente notasjoner for svar på andregradslikninger:
[tex]x=x_1 \vee x=x_2[/tex]
eller
[tex]x\in\{x_1, x_2\}[/tex]
På nett har jeg også sett:
[tex]x_1 = nullpunkt_1[/tex]
[tex]x_2 = nullpunkt_2[/tex]
Er alle disse formene akseptert på eksamen?
Notasjon i svar på andregradslikninger
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
- Innlegg: 6
- Registrert: 04/05-2019 20:37
Kan man kombinere krøll- og hakeparentes for å lage en liste av intervaller?
Kan man f.eks. skrive
[tex]x\in \{ \left \langle \leftarrow, 0 \right ], \left [2, \rightarrow \right \rangle \}[/tex]
i stedet for
[tex]x \leq 0 \wedge x \geq 2[/tex]
edit: ... og hva med
[tex]x\in \left \langle \leftarrow, 0 \right ] \cup \left [2, \rightarrow \right \rangle[/tex]
Kan man f.eks. skrive
[tex]x\in \{ \left \langle \leftarrow, 0 \right ], \left [2, \rightarrow \right \rangle \}[/tex]
i stedet for
[tex]x \leq 0 \wedge x \geq 2[/tex]
edit: ... og hva med
[tex]x\in \left \langle \leftarrow, 0 \right ] \cup \left [2, \rightarrow \right \rangle[/tex]
Denne fungerer ikke, fordi her sier du at $x$ ER et av intervallene. Ikke at $x$ ligger i et av dem.2.grads_forbrenning skrev:$x\in \{ \left \langle \leftarrow, 0 \right ], \left [2, \rightarrow \right \rangle \}$
Her må du også være forsiktig. Her sier du at $x$ er BÅDE mindre enn eller lik 0 OG større enn eller lik 2, som jo er umulig. Bruk heller $\vee$ som betyr "eller".2.grads_forbrenning skrev:[tex]x \leq 0 \wedge x \geq 2[/tex]
Bingo. Denne funker.2.grads_forbrenning skrev:[tex]x\in \left \langle \leftarrow, 0 \right ] \cup \left [2, \rightarrow \right \rangle[/tex]
-
- Pytagoras
- Innlegg: 6
- Registrert: 04/05-2019 20:37
Takk for svar.
Hva med
[tex]x\in\mathbb{R}\backslash \langle 0,2 \rangle[/tex]
Blir kanskje litt unødvendig komplisert dette her, men målet mitt er å forstå notasjonen.
Hva med
[tex]x\in\mathbb{R}\backslash \langle 0,2 \rangle[/tex]
Blir kanskje litt unødvendig komplisert dette her, men målet mitt er å forstå notasjonen.