Kom opp i S2, hvordan burde jeg forberede meg?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kanelbolle190

Hei!

Jeg kom opp i S2 skriftlig, og skal ha den om en uke. Jeg får stryk i standpunkt hvis jeg ikke består eksamenen, så jeg er ikke godt forberedt akkurat.. Nå har jeg en uke på meg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke den best mulig, for jeg kan jo nesten ingenting. Ikke nok til å stå i hvert fall. Det er ikke sånn at jeg ikke forstår matte i det hele tatt, men jeg har ikke greid å fokusere i år pga søvnvansker og jeg har bare hatt det vanskelig. Så jeg vet at jeg i hvert fall kan klare å lære litt denne uken, hvis jeg virkelig prøver. Men problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, jeg blir helt overveldet og stresset når jeg åpner boken. Jeg vet ikke om jeg bør regne oppgaver i boken, eller eksamensoppgaver og slå opp i boken som hjelpemiddel. Og jeg vet ikke hva jeg bør fokusere på.

Tips mottas med stor takk!
Gjest

Gå rett på gamle eksamensoppgaver. Prøv å forstå/pugge fremgangsmåtene. Ofte så går de samme typer oppgaver igjen, så du får inntrykk av hva som er viktig.

Ha et blankt ark på siden hvor du skriver formler eller andre viktige ting du må huske fra hver eksamen du gjør.

Lykke til!

Hvis det er noe du ikke forstår så husker jeg at temaene ofte hadde ganske klare eksempler i boka, ellers så har youtube mye nyttig.

Disse videoene er også ganske nyttig: https://campus.inkrement.no/41795

Men ville som sagt gått rett på eksamensoppgaver, på en uke vil du nok ha mer suksess med å "lære eksamen" enn å lære faget.

Du vil også få et formelark på eksamen; https://ndla.no/sites/default/files/s2. ... men_bm.pdf (ikke sikker på om dette er riktig, hør med læreren din). Print det gjerne ut og bruk det når du gjør gamle eksamensoppgaver :)

En annen ting som kan være lurt, siden du får bruke alle hjelpemidler på del 2, så kan det være lurt å skrive løsningsforslag til oppgaver på del 2 på pc'en, slik at hvis du får en lignende oppgave kan du bare herme etter det du har der.
Gjest

Regn eksamensoppgaver til du blir lei. Kanskje det er en halv eksamen eller en kvart eksamen. Etterpå tar du deg en liten tur, spiller et parti sjakk, går og handler på butikken, tar ut av oppvaskmaskinen eller løser litt sudoku. Så lenge aktiviteten er kjedelig nok til at du ikke gidder å holde på for lenge, men likevel gir deg litt ny stimuli er det greit. Når du er ferdig med dette går du tilbake til eksamensoppgavene. Målet er å komme igjennom alle eksamene de siste 10 årene på 7 dager så da kan du jo regne ut hvor mye du burde ha løst i løpet av en dag. Klarer du å komme gjennom eksamene uten for mye løsningsforslag har du ingen ting å frykte for årets eksamen.

Det er helt greit å bruke løsningsforslaget som støtte, men hvis du kommer over en oppgave du ikke forstår, sørg for å bruke minst en halvtime på den før du går videre. Det kan hende det er en teit oppgave, eller det kan hende den rett og slett er over ditt nivå, men du burde uansett prøve uten å hoppe over. Senere kan du komme tilbake til oppgaven og prøve på nytt. Står du fast kan du også bla opp i læreboka, søke på youtube etter forklaringer eller komme tilbake hit.

Så var det dette med mentaliteten. Det er ikke et mål i seg selv at du skal "slite" de neste syv dagene og trøkke innpå så mye matte du klarer før du spyr. Det blir det uansett ikke noe god læring av. Du skal bare ha matte på hjernen og bruke mer tid enn du vanligvis ville brukt. Hva du har fått tidligere i standpunkt trenger ikke å være avgjørende for hvordan du gjør det på eksamen. Bare sikt på å forstå mest mulig.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Gjest skrev:Du vil også få et formelark på eksamen; https://ndla.no/sites/default/files/s2. ... men_bm.pdf (ikke sikker på om dette er riktig, hør med læreren din). Print det gjerne ut og bruk det når du gjør gamle eksamensoppgaver :)
Du får ikke noe formelark utdelt på eksamen - dette er formler som det forutsettes at du kan utenat til Del 1.
Gjest

SveinR skrev:
Gjest skrev:Du vil også få et formelark på eksamen; https://ndla.no/sites/default/files/s2. ... men_bm.pdf (ikke sikker på om dette er riktig, hør med læreren din). Print det gjerne ut og bruk det når du gjør gamle eksamensoppgaver :)
Du får ikke noe formelark utdelt på eksamen - dette er formler som det forutsettes at du kan utenat til Del 1.
Ja, sant! Dårlig hukommelse og glemte å lese overskriften. Men da vet man i hvert fall hvilke formler som burde være kjent.
Kanelbolle190

Tusen takk for svar alle sammen! :) Jeg var bare så stresset og overveldet i sted, men nå blir det lettere å komme i gang skikkelig.
Svar