r1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Gjest skrev:Fikk noen andre t=3 på 4c på del 2? Hvor lang tid det tok for redningsbåt nummer 2
Dette er riktig svar. Se løsning her: http://matematikk.net/side/R1_2017_h%C3 ... C3%98SNING
smiiil

DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
kan ikke sannsynlighetsoppgaven på del 2 også løses som hypergeometrisk forsøk? jeg gjorde det slik, og fikk en sannsynlighet på 21,67% på oppgave b.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

smiiil skrev:
DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
kan ikke sannsynlighetsoppgaven på del 2 også løses som hypergeometrisk forsøk? jeg gjorde det slik, og fikk en sannsynlighet på 21,67% på oppgave b.
Nei, det står oppgitt i oppgaven at sangene blir spilt i tilfeldig rekkefølge med tilbakelegging. Dermed har vi en binomisk sannsynlighetsfordeling. Dersom fordelingen hadde vært hypergeometrisk, hadde også resultatet fra (a) vært feil. Du kan se løsningsforslag her: http://matematikk.net/side/R1_2017_h%C3 ... C3%98SNING
Anonym 2344

Vet noen når vi får tilbake eksamen?:)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag som er lagt ut tidligere, men med et par rettelser:
Løsningsforslag eksamen R1 Høsten 2017 10.33.50.pdf
(1.91 MiB) Lastet ned 16503 ganger
Erik F

Noen som har en kopi av forhandssensurskjemaet??
thom78

Hadde r1 eksamen i vår, og må si at høstens eksamen ser mye lettere ut enn vår gjorde...
joapet99

La merke til at på del 2 oppgave 3 d) så er det ikke tatt forhåndsregler for at et nullpunkt for den deriverte egentlig er et terrassepunkt. Såvidt jeg vet er ikke et terrassepunkt et ekstremalpunkt. Det er ingen av fasitene som tar det i betraktning. For eksempel substituerte jeg k med 16 i funksjonsuttrykket for funksjon g og med geogebra så kunne jeg da ikke få opp noen ekstremalpunkt. Etter at jeg undersøkte med CAS fant jeg ut at den deriverte og den deriverte av den deriverte viste begge 0 når x=4. Det betyr at x=4 når k er substituert med 16, vil gi et terrassepunkt og ikke et ekstremalpunkt. Når k=16 vil man da ha 0 ekstremalpunkter. Det kan være flere verdier av k som gir terrassepunkter men jeg har ikke testet videre.
matteglad

DennisChristensen skrev:
LektorNilsen skrev:
DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.

OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
Selvsagt helt riktig, har bare slurvet det til der ja. Ny versjon vedlagt.
Hei!
Jeg lurer litt på oppgave 6 d) på del 1 i dette eksamenssettet.
Jeg får t=1, som gir koordinatene (5,2) for skjæringspunktet mellom midtnormalen og linjen l.
epsen32

Hvordan kan dere ha hatt eksamen i R1?

Min R1 eksamen er oppført 22 November...?
matteglad

epsen32 skrev:Hvordan kan dere ha hatt eksamen i R1?

Min R1 eksamen er oppført 22 November...?
Dette er eksamenssett fra høsten 2017. Høstens eksamen er på torsdag 22. november.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Revidert løsningsforslag
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R1 høsten 2017.pdf
(1.93 MiB) Lastet ned 12022 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 19/05-2019 14:43, redigert 2 ganger totalt.
matteglad

LektorNilsen skrev:Revidert løsningsforslag
Takker! Ser at oppgave 6 d) på del 1, R1 høsten 2017, er korrigert. Da er vi enige :D
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

matteglad skrev:
LektorNilsen skrev:Revidert løsningsforslag
Takker! Ser at oppgave 6 d) på del 1, R1 høsten 2017, er korrigert. Da er vi enige :D
Jepp. Men glemte å endre teksten (tok kun utregningene), så laster opp på nytt :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
Eksamen R1 Høsten 2017.docx
(195.79 kiB) Lastet ned 3421 ganger
Svar