Løsningsforslag 2PY Eksamen 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Mygeh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 20/05-2019 13:31

Gjort i hui og hast :)
Vedlegg
EKSAMEN VÅR 2019 løsning 2PY.docx
(343.28 kiB) Lastet ned 9750 ganger
ToPe

Feil i oppgaveteksten? Ble mektig forvirret av oppgave 8 i del 2, der det står:

«Bruk tabellen fra oppgave c til å bestemme hva den faste rentesatsen i tilbud 1 måtte ha vært for at Petter til sammen skulle fått like mye renter ved å benytte seg av dette tilbudet som han fikk av å benytte seg av tilbud 2

Men tilbud 1 gav jo mest? Ble dritforvirra av det
Gjest

Helt enig!! Utrolig dårlig. Klarte ikke d) og e) pga dette. Fryktelig irriterende, dette burde sensor ta hensyn til.
Gjest

Oppgaven dere siterer spør vel egentlig bare etter hva renten måtte være for at det skulle blitt like mye. Den sier ingenting om hvilket av de to tilbudene som i utgangspunktet gav mest?
Gjest

Gjest skrev:Oppgaven dere siterer spør vel egentlig bare etter hva renten måtte være for at det skulle blitt like mye. Den sier ingenting om hvilket av de to tilbudene som i utgangspunktet gav mest?
Jo! ‘Som han fikk av å benytte seg av tilbud 2’
Tolket dette som at han fikk bedre sum renter av tilbud 2! Og når jeg sitter der og har mye bedre renter på tilbud 1 brukte jeg lang tid på å skjønne hvor feilen min var, når jeg hadde gjort riktig.
Gjest

Gjest skrev:Oppgaven dere siterer spør vel egentlig bare etter hva renten måtte være for at det skulle blitt like mye. Den sier ingenting om hvilket av de to tilbudene som i utgangspunktet gav mest?
Jo! ‘Som han fikk av å benytte seg av tilbud 2’
Tolket dette som at han fikk bedre sum renter av tilbud 2! Og når jeg sitter der og har mye bedre renter på tilbud 1 brukte jeg lang tid på å skjønne hvor feilen min var, når jeg hadde gjort riktig.
Satt meg ut av spill hvertfall..
tope

Gjest skrev:Helt enig!! Utrolig dårlig. Klarte ikke d) og e) pga dette. Fryktelig irriterende, dette burde sensor ta hensyn til.
Jeg skrev noe, men tok høyde for at jeg hadde tatt feil, og brukte dritlang tid på det. Noen som vet om man kan si fra til UDIR at det er en forvirrende greie der?
Gjest

tope skrev:
Gjest skrev:Helt enig!! Utrolig dårlig. Klarte ikke d) og e) pga dette. Fryktelig irriterende, dette burde sensor ta hensyn til.
Jeg skrev noe, men tok høyde for at jeg hadde tatt feil, og brukte dritlang tid på det. Noen som vet om man kan si fra til UDIR at det er en forvirrende greie der?

Støttes!! Om mange nok klager blir nok oppgaven fjernet.
Gjest

Jeg ble og forvirret av det som stod der
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven eksamen vår 2019 som pdf:
2PY_V19.pdf
(589.87 kiB) Lastet ned 37028 ganger
Gjest

Jeg skjønner at det er mulig å tolke det sånn som dere gjorde. Men oppgaven spør jo egentlig bare om når tilbud 1 ville gitt like mye renter som tilbud 2. Det kan altså like gjerne være at du må senke rentesatsen i tilbud 1 for å få like mye som tilbud 2, som det kan være at du må øke rentesatsen.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag delt på facebookgruppa Matematikkdidaktikk av Jon Bjarne Bø:
Løsningsforslag eksamen vår 2019.pdf
(976.61 kiB) Lastet ned 5339 ganger
Gjest

Gjest skrev:Helt enig!! Utrolig dårlig. Klarte ikke d) og e) pga dette. Fryktelig irriterende, dette burde sensor ta hensyn til.
Samme her!
CharlotteJ

Enig med dere. Synes det var dårlig formulert å trodde jeg hadde gjort hele oppgava feil. Svarte ikke på d og e.
stalegjelsten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 07/02-2018 15:36

Fine løsningsforslag. Jeg har også skrevet et, hvor du i tillegg får med oppgaveteksten slik at det er litt enklere å følge med for dem som ikke har oppgavene foran seg. Forslag til forbedringer mottas med takk.

@Mygeh: angående oppgave 2 del 2. Jeg ser nå at du har forutsatt at plastposer består av to lag med plast og at tykkelsen på en plastpose dermed blir [tex]2\cdot 0.035 \,\mathrm{mm}=0.070\, \mathrm{mm}[/tex]. Jeg er jo enig i at plastposer består av 2 lag, men er det ikke rimelig å anta at oppgaveteksten angir tykkelsen på hele posen? Ellers mener jeg at det burde vært spesifisert «tykkelsen på et lag av plasten i en plastpose er 0,035 mm». Hva tenker du?
2019-05-20 Løsningsforslag 2PY eksamen.pdf
Oppdatert løsningsforslag 21.05.19 etter at Olav Dybvik Bøhn oppdaget en feil i regresjonen, som ga feil svar på oppgave 3, del 2. Takk!
(1.28 MiB) Lastet ned 596 ganger
Sist redigert av stalegjelsten den 21/05-2019 13:03, redigert 3 ganger totalt.
Svar