[R2] Hva skal jeg fokusere på for å sikre meg en 2er?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
omarelhajj97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2018 18:59

Hei. Gjennom våren har jeg hatt så mye å tenke på at jeg hadde bestemt meg for å ikke stille til eksamen. Så fant jeg ut siste uken at selv en 2er kan forhøye poenget mitt (med bare 0.2, på grunn av realfagspoenget), så tenkte jeg at det ville ikke skade å prøve meg på eksamen allikevel.

De første dagene etter dette gikk det ikke så bra, men siden søndag har jeg klart å få noen timer til øving, og det bør jeg også klare de neste dagene, mer eller mindre.

Problemet er at i disse to dagene har jeg klart å lese bare 1 og et halv kapittler (følger hovedsakelig Campus Inkrement sitt kurs, har Sinus R2 i tillegg), så er det klart at jeg må prioritere noen ting fremfor andre.

Så er spørsmålet: gitt at jeg har fortsatt tre dager før eksamen, hvilke temaer skal jeg fokusere meg på for å være sikker på å få minst 2?

Håper på å få god veiledning, takk og lykke til :)
svar

du bør se på tidligere eksamensset. I tillegg ville jeg lagt hovedfokus på derivasjon, integraler, differensiallikninger og følger og rekker
Niklas

Jeg har også det målet. Kan derivasjon, integrasjon vektorer og en ikke så avansert diff. Hvis jeg blir bedt om å lage en diffligning av tekst så klarer jeg ikke det. Har ikke funnet noen huskeregel som gjelder nettopp dette.
hal

svar skrev:du bør se på tidligere eksamensset. I tillegg ville jeg lagt hovedfokus på derivasjon, integraler, differensiallikninger og følger og rekker
Enn feilfritt del 1 sikrer deg garantert en 2-er. Men du bør også fokusere på romgeometri, utgjør de store poenga.
Lykke til :D
Joberge

hal skrev:
svar skrev:du bør se på tidligere eksamensset. I tillegg ville jeg lagt hovedfokus på derivasjon, integraler, differensiallikninger og følger og rekker
Enn feilfritt del 1 sikrer deg garantert en 2-er. Men du bør også fokusere på romgeometri, utgjør de store poenga.
Lykke til :D
Del 1 og del 2 bygger jo på hverandre? Så tviler på at han får "feilfritt del1" når han spør om hvordan få man kan få 2er.
Sindre1

Hei folkens. Lykke til på eksamen de som har det imorra.
Noen som har noen notater eller huskeregel for hva jeg skal gjøre med funksjonene på R1 del 1? Altså vanligvis hvis jeg får vanlige spm for funksjer i del som. Jeg vet hvordan man regner de fleste hvis jeg husker. Men problemet er at jeg kan fort glemme det og er glemsk.

- Vendepunktet i grafen ( Er vel den dobbeldriverte)
-Finne skjæringspunktet
- Finne når X går ned eller opp
- Finne arealet av grafen/flatestikket
- Arealet av område som er avgrenset.
- Topp og bunnpunkter
- Nullpunktene
-Går grafen opp eller ned.
CircleOfLife

Jeg vil si om du kan derivasjon, intergrasjon og trignometri så kan du klare å få deg en 2'er. Det skal ikke mer til en 12 poeng for karakteren 2, men de baserer også karakter på helhetsintrykket. Vektorregning er ikke så veldig vanskelig, og ofte er det mange poeng å hente her. Diff. likninger og tallrekker kommer det som regel bare èn av hver på del 1, og når du har hjelp med boka på del 2 kan du jo klare dem.
omarelhajj97
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2018 18:59

Hei igjen, jeg har glemt å sjekke inn her igjen og takke alle dere som har kommet med innspill.

Jeg har klart å bruke bare to av de siste tre dagene til øving, og jeg valgte/har hatt tid til å fokusere på vanlig integrasjon, følger og rekker, andre integrasjonsmetoder og noe om difflikningene. Jeg hadde begynt med trigonometri, men valgte så å vente med den og fokusere på den om jeg hadde tid etter de andre temaene. Men bare i går har jeg funnet ut at på tidligere eksamener er trigonometriske funksjoner blandet inn i alt...

Jeg føler at det jeg kan er veldig lite, og det at jeg har gjort tilnærmet 0 oppgaver hjelper ikke. Jeg regnet med å måtte trenge minst 15 poeng (25%) for å bestå, så hver poeng mindre enn det kan gjøre forskjellen.

Nå er det bare å håpe (ihvertfall for meg). Lykke til med eksamen til enhver som måtte lese dette før kl. 09:00 :)
Sist redigert av omarelhajj97 den 24/05-2019 07:01, redigert 1 gang totalt.
CircleOfLife

Får du trig. likninger får du bare prøve å løse dem uten å komme frem til et svar i radianer og fks bare skrive sinx=1/2 ved å bare flytte på tallene så får du kansje noen poeng.

Last ned noen gode løsningsforslag til del 2 som du kan ha med deg også, så kan dette hjelpe på del 2 :)
Svar