R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

slurvefeil22

svar skrev:
slurvefeil22 skrev:Jeg håpet noen kunne hjelpe meg med dette, men jeg hadde eksamen i dag og fikk veldig dårlig tid på del 1, og rakk ikke se over! Fikk to slurvefeil som kan vippe meg ned fra en 6-er, og lurer på om noen av dere har noen erfaring med hvordan sensorene dømmer dette? Kan det ødelegge karakteren for meg?
det kommer an på hva du definerer som slurvefeil. Hvis du har argumentert bra på de resterende oppgavene kan dette kompensere for det du har bommet på/slurvet.
Vet du om de i det hele tatt ser på kladdearkene? Altså, om du har gjort en feil, ser de over kladdearkene for å se hvordan du har tenkt? Eller er det kun hva du leverte som svar som gjeller?
crov
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 27/05-2018 00:41

innføringsark er det eneste sensor har for å vurdere.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Her er mitt fullstendige løsningsforslag:

Edit: Var en ørliten feil i 3d, rettet.
Vedlegg
Eksamen R1 vår 2019 (LF).pdf
(811.01 kiB) Lastet ned 7242 ganger
Sist redigert av SveinR den 21/05-2019 09:38, redigert 2 ganger totalt.
Amanda210519
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/05-2019 08:07

Mattteeee skrev:
VektorViktor skrev:
mmmmattttte skrev:
Hvis du skulle skulle ha uttrykket svaret med ord og ikke symboler, hvordan er det da? a kan ikke være mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3)?
Hvis a er mellom [tex]-2\sqrt{3}[/tex] og [tex]2\sqrt{3}[/tex] vil g(x) ha både et toppunkt og et bunnpunkt
Men hvis a er for eksempel sqrt(3), som er mellom -2*sqrt(3) og 2*sqrt(3), så vil jo det under brøktegnet bli negativ. Eller har jeg tenkt feil?
Du har tenkt riktig : )

Dersom -2*sqrt(3) < a < 2*sqrt(3) har grafen ingen ekstremalpunkter
Dersom a = {-2*sqrt(3), 2*sqrt(3)} har grafen ett ekstremalpunkt
Dersom a < -2*sqrt(3) eller a > 2*sqrt(3) har grafen to ekstremalpunkter
Amanda210519
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/05-2019 08:07

svar skrev:
DUDEN123 skrev:
R119 skrev:Hvordan var det folk gjorde siste oppgaven på del 2?[/Det gikk an å late som at figuren var i et koordinatsystem, og bruke vektorrekning for å bevise at vinkelen var 90 grader]
Vi tolker oppgaven som en påstand:

Siden det er angitt på figuren at trekant ACB er rettvinklet, tillater vi oss å velge en vilkårlig pytagoreisk talltrippel som vi jobber utifra, i dette tilfelle 3,4,5. (Vil gjelde for trekant DCG grunnet resultatet fra deloppgave a)

Anta at vinkel CIG nå er rettvinklet og at midtproposjonalen CI er gitt ved variabelen x og IG er gitt ved variabelen y.
Vi gjennomfører et geometrisk resonnement:

Ved formlike trekanter må vi ha følgende oppsett grunnet korresponderende sider:
[tex]x/4=3/5[/tex] og [tex]y/3=3/5[/tex] dermed [tex]x=12/5,y=9/5[/tex]

Hvis følgende ligning [tex]x^2+y^2=3^2[/tex] holder ,altså at [tex]VS=HS[/tex] er påstanden gyldig. Hvis[tex]VS\neq HS[/tex] er påstanden derimot motbevisst

[tex]VS=(12/5)^2+(9/5)^2[/tex]
[tex]HS=3^2[/tex]
[tex](12/5)^2+(9/5)^2=3^2[/tex]
[tex]9=9[/tex]

[tex]\therefore[/tex]

[tex]\measuredangle CIG =90[/tex]
Alternativt kan man sammenlikne vinklene i figuren. Se bildet nedenfor
R1 V19 D2 O4c.png
R1 V19 D2 O4c.png (78.07 kiB) Vist 4119 ganger
Fauxmage
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/07-2018 18:26

Kom ikke opp i R1 eksamen, men går på en skole hvor jeg må ta undervisning over nett med en klasse fra en annen skole og har ingen andre på skolen min som kan hjelpe meg med faget annet en videoer, internett eller sende mail til læreren. I kap. prøve om vektorer og geometri fikk jeg 3 på begge, og 2+ på termin prøven, hadde heller ikke 1T fra før i og med at jeg tok yrkesfag og går påbygg nå.

Hvordan ligger de fleste som tar R1 ann? Har kun snakket med et par men det virker som om at de tar R1 som om det skal ha vært 2P, føler at jeg presterer dårlig men samtidig ikke fordi jeg jobber ræva av meg kun for å bestå.
Busken
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/05-2016 09:05

SveinR skrev:Her er mitt fullstendige løsningsforslag:

Edit: Var en ørliten feil i 3d, rettet.
ser bra ut … kan vel også i oppgave 4c sette X = 6 inn i sirkelligninga g da se at vi ikke får noen y- verdi( går ikke ) . Siden punktet må ligge på sirkelen ( pga. Thales)
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Busken skrev:
SveinR skrev:Her er mitt fullstendige løsningsforslag:

Edit: Var en ørliten feil i 3d, rettet.
ser bra ut … kan vel også i oppgave 4c sette X = 6 inn i sirkelligninga g da se at vi ikke får noen y- verdi( går ikke ) . Siden punktet må ligge på sirkelen ( pga. Thales)
Ja, det var jo en ganske mye raskere og mer elegant løsning :)
R1mai19

Personlig føler jeg at jeg har jobbet mye for å bestå. Nå vet jeg ikke om jeg stryker eller består på eksamen enda da. Har bare hatt p-matte før, og har tatt r1 nå på egenhånd. Trenger heldigvis bare å bestå med tanke på studier.
Fauxmage skrev:Kom ikke opp i R1 eksamen, men går på en skole hvor jeg må ta undervisning over nett med en klasse fra en annen skole og har ingen andre på skolen min som kan hjelpe meg med faget annet en videoer, internett eller sende mail til læreren. I kap. prøve om vektorer og geometri fikk jeg 3 på begge, og 2+ på termin prøven, hadde heller ikke 1T fra før i og med at jeg tok yrkesfag og går påbygg nå.

Hvordan ligger de fleste som tar R1 ann? Har kun snakket med et par men det virker som om at de tar R1 som om det skal ha vært 2P, føler at jeg presterer dårlig men samtidig ikke fordi jeg jobber ræva av meg kun for å bestå.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Har laget et løsningsforslag, som jeg legger ut her.

Gi gjerne en tilbakemelding om det har sneket seg inn feil eller mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen R1 våren 2019.pdf
(1.88 MiB) Lastet ned 13935 ganger
JørgenP

Håper det gikk bra med alle her! Hadde R1-eksamen i fjor og fikk femmer med 56 (!) poeng. Så ikke bli overrasket om dere får dårlig uttelling. Sensorer er noen forferdelige mennesker, spesielt i matematikk. Det er i hvert fall min erfaring.
Jeg håper jeg får 4

Hei! Jeg lurer på del 2. Oppgave 1b) Kunne man også definere en graf f(x)=0 og bruke kommandoen skjæring mellom (f(x),r(t)) i CAS. Vi får to skjæringer den første er på starten og den andre er når den treffer bakken (på slutten). Den andre hadde koordinatene (44,0) jeg tok da x-verdien her lik x-koordinaten i r(t). for å finne t. Får at t=2 og t=22/3. Sjekket i CAS at y=0 er en betingelse. Og erstattet t-verdiene 2 og 22/3 i y-koordinaten i r(t). Fant ut at t=2, var den som ga y=0 og ikke t=22/3. Konklusjonen min var da 2 sekunder. Jeg gjorde det på en lengre måte, men vil dette godkjennes? :?
Håper jeg får 4

R113 skrev:Hvordan tror dere poenggrensene kommer til å ligge for en karakter 6 for denne eksamenen?
Poengrensene og poengfordelingen av hvert deloppgave i eksamen står på udir eksamen. (Sensorveiledning)
blob:https://sokeresultat.udir.no/f3296df0-b ... 2d662037ff
PrivatistElev2019

Får man poeng for rett fremgangsmåte, men feil svar?
På oppgave 6b var jeg litt for rask, og tror jeg skrev (x-3)(x-2) istedet for (x-3)(2+x). Dermed blir også oppgave c feil.
Mister jeg alle poeng da? :shock:
tilbakemelding

Jeg synes del 1 var grei, men del 2 var veldig utfordrende. Generelt synes jeg hele eksamen var vanskeligere enn alle de tidligere eksamener jeg har arbeidet med i faget.
Svar