Eksamen 2P vår 2019

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Jørgen47

Vanskeligste prøven jeg har hatt. Så gjennom r2 eksmen... den var mye enklere :(
eline543

Jørgen47 skrev:Vanskeligste prøven jeg har hatt. Så gjennom r2 eksmen... den var mye enklere :(
Helt enig! Har gjort sånn 7-8 tidligere 2P eksamener og jeg følte det skulle gå veldig bra. Synes denne var mye vanskeligere i forhold til de andre
kekke

ToPe skrev:Oppgave 1)

Median er 2 (mellom verdi 10 og 11, men de er like, så i dette tilfellet blir det 2).
Gjennomsnittet er 3 (60/20)
Variasjonsbredden er 9-0 er 9


Oppgave 2:

Veien om 1, 100-20= 80, 640 kroner er 80% av original pris.
640/80=8*100= 800 kroner kostet den ny.

Oppgave 3 og 4 er jeg ikke 100% sikker på.

Oppgave 5:
550-350= 200. Hver pakke koster 50 kroner å sende, levering er 150.

A er derfor 50, og B er 150.


Oppgave 6 er jeg usikker på.
ToPe

kekke skrev:
ToPe skrev:Oppgave 1)

Median er 2 (mellom verdi 10 og 11, men de er like, så i dette tilfellet blir det 2).
Gjennomsnittet er 3 (60/20)
Variasjonsbredden er 9-0 er 9


Oppgave 2:

Veien om 1, 100-20= 80, 640 kroner er 80% av original pris.
640/80=8*100= 800 kroner kostet den ny.

Oppgave 3 og 4 er jeg ikke 100% sikker på.

Oppgave 5:
550-350= 200. Hver pakke koster 50 kroner å sende, levering er 150.

A er derfor 50, og B er 150.


Oppgave 6 er jeg usikker på.
var det noe spesielt du lurte på i besvarelsen?
Cattan

Kan noen forklare meg oppgave 4 del 2?
gjest22050930

Gjest skrev:Oppgave 4 - der fikk jeg 12 som svar
Fikk også 12 så langt jeg husker, men ser det er ved annen utregning enn i løsningsforslaget som ligger her på matematikk.nets sider :roll: Men da får jeg i det minste litt poeng for oppgaven om ikke full score
mattegeek

Hei, er bare nyskjerrig. Ble noen ferdige og fikk gjort alle oppgavene? Alle jeg har snakket med ble ikke ferdige..
ToPe

mattegeek skrev:Hei, er bare nyskjerrig. Ble noen ferdige og fikk gjort alle oppgavene? Alle jeg har snakket med ble ikke ferdige..
Ble ferdig, men grunnet oppgave 8d sin *noe* krumlete formulering hadde jeg veldig dårlig tid. Gjorde 8 før oppgave 2 og 3, brukte vel kanskje 20-30 min på å forstå hva som var feil.

Men var en innmari stor oppgave i del 2.
Gjest

Vet noen om vanlige søylediagram funker som svar for oppgave 2 del 2? Jeg brukte gruppert stående, og stablet stående med prosentfordeling for oppgaven.
Gjest

Gjest skrev:Vet noen om vanlige søylediagram funker som svar for oppgave 2 del 2? Jeg brukte gruppert stående, og stablet stående med prosentfordeling for oppgaven.
Tror man kunne bruke hva man ville. Jeg brukte søylediagrammet for å vise antall minutter, og sektordiagram for å vise prosent.
Gjest

Del 1, oppgave 4 så kom jeg frem til 2^5+2^6/2^3. Deretter subtraherte jeg 2^3 fra 2^6 og endte opp med 2^5+2^3=40. Dette er jo en regel man kan bruke så burde det ikke det bære godkjent det og? Eller er det ikke lov å bruke denne regelen med en sånn brøk?
Odaa

mattegeek skrev:Hei, er bare nyskjerrig. Ble noen ferdige og fikk gjort alle oppgavene? Alle jeg har snakket med ble ikke ferdige..
Hei! Jeg fikk heller ikke løst alle oppgavene, syns de var formulert vanskelig og at oppgavene var ganske store. Startet med oppgavene jeg følte var enklest og tok minst tid.
Hvordan føler du at det gikk på det du fikk svart på?
Mette1

Dårligimatte12 skrev:Jeg har sikkert fått feil svar på alle.. Men jeg har hatt rett fremgangsmåte på de fleste. Gjort alle de store oppgavene. Kan jeg likevel håpe på en 4? Hva tror dere? Er det mulig få 4 uten å ha fått ett eneste rett svar men alt av formler etc er helt rett???
Dette lurer jeg også på.. Føler jeg har mye feil, men en del riktig på fremgangsmåtene.. Jeg håper bare på å bestå jeg nå :shock:! Fikk du svart på alle oppgavene?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et løsningsforslag.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det har sneket seg inn feil eller mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 2P våren 2019.pdf
(1.73 MiB) Lastet ned 6315 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 23/05-2019 20:49, redigert 2 ganger totalt.
Gjest

LektorNilsen skrev:Her er et løsningsforslag.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det har sneket seg inn feil eller mangler.

Feil i oppgave 4 del 1.
a = 50 men b=150, ikke 300
Svar