Burde man rett og slett pugge teoremer? Bevis på eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heihei!
Lurer litt på en ting. Tar nå faget matte3 (hovedsakelig lineær algebra), og er første fag hvor jeg har noe særlig bevisføring. Synes egentlig det er veldig gøy å pusle med disse oppgavene, men føler jeg hele tiden må slå opp samtlige teoremer... På eksamen vil jo ikke dette være mulig.. Så, burde jeg rett og slett bare prøve å pugge alle teoremene? Er jo helt umulig å vite hva slags bevisoppgave som kommer...

Kan jo kanskje også være en ide å lære ulike bevis-teknikker, da jeg ikke føler jeg er så dreven der. Men det blir litt knapt med tid, så får bli i sommer.
Gjest

Tar forresten gjerne i mot tips på gode kilder på dette. Er ikke og kommer ikke til å bli noen matematiker, men synes dette var et veldig artig fag, så tenkte å lese boka "how to prove it" av Daniel Velleman i sommer.
Gjest

Gjest skrev:Tar forresten gjerne i mot tips på gode kilder på dette. Er ikke og kommer ikke til å bli noen matematiker, men synes dette var et veldig artig fag, så tenkte å lese boka "how to prove it" av Daniel Velleman i sommer.
du bør se på tidligere eksamensoppgaver og se over hva som kreves for å løse dem det gir deg en pekepinn på hva du skal kunne
Svar