Fysikk 2 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Ola Nordmann skrev:
fysikk2 skrev:Kan OlaNordmann gjere vel å legge ut vårens eksamenssett Fy2 (REA 3005 ) ?

På førehand takk for hjelpa .

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Her er linken som "gjest" la ut lenger oppe i tråden:
https://www.dropbox.com/s/ihbl7s8s1jw39 ... 6.pdf?dl=0
Dette oppgavesettet mangler oppgave 1, men jeg har ikke selv en kopi av oppgavesettet og derfor ikke oppgave 1.
Det hadde vært meget hyggelig om noen kunne lagt ut oppgaveteksten til oppgave 1 også.
Ser nå at dette muligens krever en dropbox-bruker så her er filen i pdf-format også.
Vedlegg
Fysikk 2019 oppgave 2-6_compressed.pdf
(477.12 kiB) Lastet ned 395 ganger
Gjest

Hvor mange poeng tror dere det er mulig å miste men fortsatt få 6? Tror jeg har i alle fall 6 feil på avkryssing, men forhåpentligvis er alt annet rett
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Gjest skrev:Hvor mange poeng tror dere det er mulig å miste men fortsatt få 6? Tror jeg har i alle fall 6 feil på avkryssing, men forhåpentligvis er alt annet rett
Foreløpig er grensen satt til 90%, dvs. 5.5 poeng feil. Seks feil på avkrysningen er tre poeng feil. Da skal du være greit innenfor marginen.
Det er mulig det forekommer endringer i karakterskalaen med forhåndssensuren, den ventes å foreligge innen klokken åtte på mandag.
Både foreløpig vurderingsskjema samt forhåndssensurrapport er å finne på UDIR sine nettsider. Tror det skal finnes en link tidligere i tråden, men her er den allikevel. https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202019
vitjande

Ola Nordmann skrev:Her er det et mulig løsningsforslag. Viss noe er uklart bare gi beskjed, jeg er glad for å prøve å forklare til beste evne. Det er også godt mulig et par feil i dette løsningsforslaget, men det er ihvertfall noe, håper folk kan komme med innspill. Håper det kan bli en diskusjon ut av noen av oppgavene, jeg er særlig usikker på oppgave 5 c). Håper virkelig på innspill for løsning av 5c, da jeg ikke har en fjern anelse om min tolkning av oppgaven i det hele tatt var noen lunde rett.

Ellers håper jeg noen kan legge ut oppgaveteksten til oppgave 1, siden jeg ikke har en kopi av min egen besvarelse og kan ikke sjekke hvor mye uttelling jeg får på denne oppgaven før jeg har sett over denne en gang til. På forhånd takk!

Burde ikkje h_stjerne i oppg 3d vere s sin a?
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

vitjande skrev:
Ola Nordmann skrev:Her er det et mulig løsningsforslag. Viss noe er uklart bare gi beskjed, jeg er glad for å prøve å forklare til beste evne. Det er også godt mulig et par feil i dette løsningsforslaget, men det er ihvertfall noe, håper folk kan komme med innspill. Håper det kan bli en diskusjon ut av noen av oppgavene, jeg er særlig usikker på oppgave 5 c). Håper virkelig på innspill for løsning av 5c, da jeg ikke har en fjern anelse om min tolkning av oppgaven i det hele tatt var noen lunde rett.

Ellers håper jeg noen kan legge ut oppgaveteksten til oppgave 1, siden jeg ikke har en kopi av min egen besvarelse og kan ikke sjekke hvor mye uttelling jeg får på denne oppgaven før jeg har sett over denne en gang til. På forhånd takk!

Burde ikkje h_stjerne i oppg 3d vere s sin a?

Det burde den absolutt være ja, tusen takk for innspill.
Vedlegg
Fysikkeksamenv2019.docx
Revidert lf
(348.82 kiB) Lastet ned 552 ganger
Gjest 33

Ola Normann.
Du skrev at det er mulig at endring kommer i forhold til karakterskalaen. Nå står det at minst 25% kreves for å få bestått. Sett med poeng øye så ligger jeg på rundt 12-13. Og da er det jo stryk med 23%. Er forberedt på det verste. Men håper her tror du?
Gjest33

Spørsmålet er vel om man kan bestå med de 12-13 poengene om man har gode regninger med det man har svart. 1,5 av de poenge er fra flervalgsoppgavene liksom. Er ikke bare at jeg har hatt flaks og truffet på en del poeng i oppgave 1.
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Gjest33 skrev:Spørsmålet er vel om man kan bestå med de 12-13 poengene om man har gode regninger med det man har svart. 1,5 av de poenge er fra flervalgsoppgavene liksom. Er ikke bare at jeg har hatt flaks og truffet på en del poeng i oppgave 1.
Det er vanskelig å si, men tviler på at kravet for karakter to blir noe vanskeligere, eventuelle justeringer har en tendens til å gå nedover. Vi får se på mandag. Ellers er det jo slik at poengene er veiledende og at karakteren settes på et helhetlig inntrykk. Det er mulig å stå selv med mer enn 75% feil om man har vist god kompetanse på øvrige oppgaver. Krysser fingrene for sensuren og håper det går veien for deg!
Gjest33

Ja vi får se. Får jeg stryk så sender jeg vel en klage uten at det kan gå utover karakteren :wink:
Takk for svarene og løsningsforslagene likevel.
Gjest

Ola Nordmann skrev:
Gjest skrev:Hvor mange poeng tror dere det er mulig å miste men fortsatt få 6? Tror jeg har i alle fall 6 feil på avkryssing, men forhåpentligvis er alt annet rett
Foreløpig er grensen satt til 90%, dvs. 5.5 poeng feil. Seks feil på avkrysningen er tre poeng feil. Da skal du være greit innenfor marginen.
Det er mulig det forekommer endringer i karakterskalaen med forhåndssensuren, den ventes å foreligge innen klokken åtte på mandag.
Både foreløpig vurderingsskjema samt forhåndssensurrapport er å finne på UDIR sine nettsider. Tror det skal finnes en link tidligere i tråden, men her er den allikevel. https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202019

synes forsalg til fasit var solid, er du fysikklærer?
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Gjest skrev:
Ola Nordmann skrev:
Gjest skrev:Hvor mange poeng tror dere det er mulig å miste men fortsatt få 6? Tror jeg har i alle fall 6 feil på avkryssing, men forhåpentligvis er alt annet rett
Foreløpig er grensen satt til 90%, dvs. 5.5 poeng feil. Seks feil på avkrysningen er tre poeng feil. Da skal du være greit innenfor marginen.
Det er mulig det forekommer endringer i karakterskalaen med forhåndssensuren, den ventes å foreligge innen klokken åtte på mandag.
Både foreløpig vurderingsskjema samt forhåndssensurrapport er å finne på UDIR sine nettsider. Tror det skal finnes en link tidligere i tråden, men her er den allikevel. https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202019

synes forsalg til fasit var solid, er du fysikklærer?
Nei, men tusen takk<3
Jeg satt denne eksamenen selv på onsdag, men leverte på ark. Eksamensvakta tok også oppgaven samt alt av kladdeark. Førte det bare inn her siden folk spurte om lf. Håpte også på innspill til hvordan folk løste oppgave 5c).

Igjen viss noen kunne lagt ut oppgave 1 hadde det vært flott. Jeg husker ikke hvilke alternativ mine svar var og ønsker å sjekke hvordan denne oppgaven gikk. På forhånd tusen takk.
BKO

Til dere som spør etter svar angående oppgave 5c;
I følge læreboka jeg har brukt (Ergo fysikk 2) bør man regne relativistisk dersom hastigheten (v) overstiger 0,1c, altså 10% av lyshastigheten.
Gjest33

I R2 har man sikret seg minst 12 poeng..Mulig 13 og 14. Men uten noe oppgaver gjort i del 2.
I F2 så sitter man igjen med rett under 25 % riktig. Mulighet for tryk i begge er rett der, men mirakel om det blir såvidt bestått i begge. :oops:
Gjest

Jeg lurer på om jeg stryker på denne eksamen. Har egentlig planer om å dra å studere på college i USA etter sommeren noe jeg tror ikke går hvis jeg stryker... Er det mulig å ta opp fysikkeksamen en gang før august eller er neste mulighet helt uti november?
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Gjest skrev:Jeg lurer på om jeg stryker på denne eksamen. Har egentlig planer om å dra å studere på college i USA etter sommeren noe jeg tror ikke går hvis jeg stryker... Er det mulig å ta opp fysikkeksamen en gang før august eller er neste mulighet helt uti november?
Tror ikke de arrangerer flere eksamener før til høsten nei dessverre, men om du stryker tror jeg du har rett på ny eksamen slik at du ikke må betale privatistavgiften. Du får ha lykke til videre uansett og håper virkelig at du består slik at du slipper å ta opp faget!
Svar