Hvor bør jeg studere medisin?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Hei. Jeg er 19 år gammel og har tenkt å studere medisin, men vet ikke hvor jeg bør. Alt er egentlig det samme for meg, men er det noen som kan si litt om hvordan studiet, eksamen, praksis og liknende er lagt opp i de ulike universitetene? Jeg har hørt at noen er mer tradisjonelle, og andre ikke, men hva menes med det? Jeg vet også at det er kulldeling i noen av de. Hvordan fungerer det? Jeg har også hørt at NTNU er det "beste" å gå på, men trodde det var bare for ingeniør og teknologi studier, ikke medisin. Stemmer det?

Tror jeg har til 1. juli til å endre prioriteringsrekkefølge, så vi har til da :D
Takk
Tobias_87
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/03-2019 16:14

Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Tror nok at uansett hvor i Norge du studerer medisin, så får du utdanning av veldig høy kvalitet. Det er bedre for deg å tenke på hvor det er du har lyst til å tilbringe de neste 6 årene. Det er ikke en fullt så banal sak.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Polen også.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Janhaa skrev:
Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Polen også.
og danmark
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:
Janhaa skrev:
Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Polen også.
og danmark
Takk for svarene, ja jeg har også søkt i utlandet. Men kan noen si hvordan det er med studentmiljøet i de ulike byene? Og er det noen som har erfaring med kulldelingen slik de gjør det på NTNU?


Takk
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Hei

Nå tror jeg at jeg kommer inn på alle byene i NO (fingers crossed), og tenker enten NTNU eller UIO, men har hørt at det er ikke så bra studentmiljø i Oslo fordi det er få elever fra andre byer. Vet noen noe om det? Og kanskje om studieløpene også? Har sett på nettsidene til både NTNU og UIO, men synes at UIO sin var ganske tungvindt.

Takk
Gjest

Banan skrev:
Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Hei

Nå tror jeg at jeg kommer inn på alle byene i NO (fingers crossed), og tenker enten NTNU eller UIO, men har hørt at det er ikke så bra studentmiljø i Oslo fordi det er få elever fra andre byer. Vet noen noe om det? Og kanskje om studieløpene også? Har sett på nettsidene til både NTNU og UIO, men synes at UIO sin var ganske tungvindt.

Takk
hva får du i snitt?

du må ha minst 6 i snitt
Jørgen P

Gjest skrev:
Banan skrev:
Tobias_87 skrev:Alle de norske universitetene tilbyr medisinutdanning på et høyt nivå. Om du likevel ikke skulle komme inn så er det jo vanlig at mange nordmenn drar til Tsjekkia og Ungarn for å studere til lege. Kanskje noe å ha i bakhodet :)
Hei

Nå tror jeg at jeg kommer inn på alle byene i NO (fingers crossed), og tenker enten NTNU eller UIO, men har hørt at det er ikke så bra studentmiljø i Oslo fordi det er få elever fra andre byer. Vet noen noe om det? Og kanskje om studieløpene også? Har sett på nettsidene til både NTNU og UIO, men synes at UIO sin var ganske tungvindt.

Takk
hva får du i snitt?

du må ha minst 6 i snitt
Dette er jo bare rør. For det første er det latterlig om man bruker "6 i snitt" for annet enn et karaktersnitt lik eller over 5,95. For det andre er det jo realfagspoeng en kan tilegne seg, fire i tallet, noe som gjør at det for hhv. UiO og NTNUs krav for inntak i fjor "kun" krevdes 5,64 og 5,67 i snitt.

Hva angår spørsmålet til trådstarter synes jeg studentmiljøet i Trondheim var vidunderlig. Det er en herlig studentby med masser av fritidssysler og mye å gjøre utenom skolen. Jeg har også hørt at Oslo er litt lavere på studentskalaen, men må påpeke at det er kun noe jeg har hørt og ikke erfart selv.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Hei

Takk for at du svarer. Jeg har hørt mye av det samme som deg, Jørgen, og tenker også NTNU, men er fortsatt usikker. Er det noe annet ved selve studietilbudet som er annerledes annet enn det med pasientkontakt? Og ja, jeg satser på over 60.7 i snitt :D
trond95

Banan skrev:Hei

Takk for at du svarer. Jeg har hørt mye av det samme som deg, Jørgen, og tenker også NTNU, men er fortsatt usikker. Er det noe annet ved selve studietilbudet som er annerledes annet enn det med pasientkontakt? Og ja, jeg satser på over 60.7 i snitt :D
vet du forskjellen på å studere i polen vs Ungarn? Har hørt Bjørknes har et opplegg. Lurer på hvem som er best. Vurdere selv å studere medisin.
Svar