Matte muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Iris698
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/04-2019 11:54

Hei! Kan hende jeg kommer opp i matte muntlig eksamen. Angående presentasjonen, vet noen om det er vanlig å lage oppgaver og regne ut disse under presentasjonen, eller bare ha utregningene på power pointen og forklare fremgangsmåten kjapt?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du burde presentere oppgaven, og gjøre regninga der og da. Å vise en ferdig utregning gir ikke sensor et inntrykk av at DU kan gjøre utregninga. For alt de vet har du bare kopiert det.

Sensor ser på hvor mye du forstår. Alt du gjør skal være for å gi inntrykk av at du forstår matematikken. Hvis du husker det, så vil slike spørsmål som regel besvare seg selv.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Du burde presentere oppgaven, og gjøre regninga der og da. Å vise en ferdig utregning gir ikke sensor et inntrykk av at DU kan gjøre utregninga. For alt de vet har du bare kopiert det.

Sensor ser på hvor mye du forstår. Alt du gjør skal være for å gi inntrykk av at du forstår matematikken. Hvis du husker det, så vil slike spørsmål som regel besvare seg selv.
Så hvis jeg har en utregning på presentasjonen og forklarer stegene, men ikke viser hvor god jeg er i hoderegning så er ikke det greit? Så lenge man klarer å forklare fremgangsmåten, kanskje noen av de vanskeligste regneoperasjonene og logikken i hvorfor man bruker hvilke formler og når burde det vel være mye greiere å ikke kaste bort tid på å taste inn tall i kalkulatoren. Altså at man nesten presenterer oppgaven og løsningen algebraisk. Om man skal være veldig nøye kan man jo også bare vise fram utregningen og si "så ganger man denne med denne ved å gange første ledd her med den også andre ledd med den ... etc.", men å faktisk gjøre utregningene der og da virker veldig lite produktivt? Ødelegger også mye av flyten i presentasjonen om man må stoppe opp for å regne tenker jeg.

Nå skal det sies at jeg ikke er lærer eller sensor og jeg gjetter på at du er lærer og sensor så mye mulig du har bedre peiling.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hoderegning er uviktig. Det er en evne som står litt ved siden av matematiske evner, og i den forstand fins det ekstremt dyktige matematikere som ikke er flinke i hoderegning i det hele tatt. Fint om du kan gangetabellen, men ellers er det ikke forventet at du skal gjøre mye regning i hodet.

Når det kommer til hvordan du presenterer: Det vil være forskjellig fra sensor til sensor hvordan de reagerer. Hvis læreren din skal være sensor, så kan det være greit å spørre dem om hva de mener. Forsåvidt kan du gjøre det uansett, fordi de har sittet gjennom mange muntlige eksamener før.

Det som til syvende og sist er viktig, er at uansett hvordan du presenterer utregninga, så må du få sensor til å skjønne at DU skjønner stoffet. Hvis utregninga dukker opp på skjermen før du forklarer det, så vil det være mindre imponerende enn om du sier "neste steg må da være å gange sammen lengda med høyda for å finne arealet", og deretter viser den ferdige utregninga. Hvis det virker som at du må se på din egen presentasjon for å vite hva som skjer, så har det en negativ effekt på helhetsinntrykket.
Bilde
Iris698
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/04-2019 11:54

Takk for svar! Enig i at det sikkert vil styrke helhetsinntrykket å vise at man "eier" stoffet ved å utføre utregningene selv der og da, men tenkte også at dette vil virke lite produktivt, som Gjest sier. Likevel er det jo først og fremst forståelsen av stoffet som testes på muntlig eksamen... Tenker jeg spør læreren uansett :D
Svar