Muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
proist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2019 09:40

Fikk nettopp oppgave innenfor sannsynlighet og modeller.. Skjønner absolutt ingenting, har 1er i standpunkt skriftlig. Noen som kan hjelpe meg med dette?
lolmaster666

lykke til
Gjest

proist skrev:Fikk nettopp oppgave innenfor sannsynlighet og modeller.. Skjønner absolutt ingenting, har 1er i standpunkt skriftlig. Noen som kan hjelpe meg med dette?
hvilken matte har du har du
proist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2019 09:40

Gjest skrev:
proist skrev:Fikk nettopp oppgave innenfor sannsynlighet og modeller.. Skjønner absolutt ingenting, har 1er i standpunkt skriftlig. Noen som kan hjelpe meg med dette?
hvilken matte har du har du
2P-Y matte
Gjest

proist skrev:
Gjest skrev:
proist skrev:Fikk nettopp oppgave innenfor sannsynlighet og modeller.. Skjønner absolutt ingenting, har 1er i standpunkt skriftlig. Noen som kan hjelpe meg med dette?
hvilken matte har du har du
2P-Y matte
kan du presentere oppgaven her, så blir det lettere å gi deg råd på hva du skal kunne
proist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2019 09:40

Det har nettopp blitt utført en spørreundersøkelse om parkering og bruk av et senter. 100 personer har deltatt i undersøkelsen, 60 bruker parkeringsplassen, 50 handler på senteret, og 20 stykker hverken handler eller parkerer på senteret.

^ sannsynlighets biten

Antall biler på senteret som står parkert er 1000 biler pr. dag.
Regnes med en økning i bruken av parkeringshuset med 0,5% flere biler pr. dag.

^ modeller biten
Gjest

hva er spørsmålet på sannsynlighetsbiten, du har bare oppgitt oppgaveteksten
proist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 11/06-2019 09:40

Gjest skrev:hva er spørsmålet på sannsynlighetsbiten, du har bare oppgitt oppgaveteksten
Så vidt jeg forstår så skal man lage eksempler/oppgaver utifra teksten man får
Gjest

proist skrev:Det har nettopp blitt utført en spørreundersøkelse om parkering og bruk av et senter. 100 personer har deltatt i undersøkelsen, 60 bruker parkeringsplassen, 50 handler på senteret, og 20 stykker hverken handler eller parkerer på senteret.

^ sannsynlighets biten

Antall biler på senteret som står parkert er 1000 biler pr. dag.
Regnes med en økning i bruken av parkeringshuset med 0,5% flere biler pr. dag.

^ modeller biten
På første burde du sette opp et venndiagram eller krysstabell, eller begge hvis du vil. Så er det naturlig å spørre om ting som, hva er sannsynligheten for at neste person som besøker senteret både handler og bruker parkeringsplassen? Da må du lese av krysstabellen/venndiagrammet. Svaret er 30/100=30% (tok det hodet, håper det er riktig). Tenk også på hvorfor det ikke nødvendig må være en av de 100 spurte, som inngår i spørsmålet.

På andre må du sette opp en funksjon som beskriver/modellerer antall biler som er parkert på parkeringshuset som funksjon av dager. La x være dager, da blir funksjonen f(x) = 1000 * 1,05^x. Dette kalles for en eksponetialfunksjon (potensfunksjoner ligner, men er IKKE det samme). Så da blir det å tegne den i et koordinatsystem i geogebra, og svare på spørsmål som, hvor mange dager tar det før antall biler har doblet (2000).
Gjest

Gjest skrev:
På andre må du sette opp en funksjon som beskriver/modellerer antall biler som er parkert på parkeringshuset som funksjon av dager. La x være dager, da blir funksjonen f(x) = 1000 * 1,05^x. Dette kalles for en eksponetialfunksjon (potensfunksjoner ligner, men er IKKE det samme). Så da blir det å tegne den i et koordinatsystem i geogebra, og svare på spørsmål som, hvor mange dager tar det før antall biler har doblet (2000).
Hadde en liten feil i funksjon f(x), se om du finner feilen selv.
Svar