Fysikk 2: ergo

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Hei. Lurer på en oppgave i fysikk 2.
«En kule med masse m henger i ro i en lang snor. Vi holder kula med en vannrett kraft F, slik at snoren er stram og danner vinkelen θ med loddlinjen»
A) i denne stillingen er kula påvirket av tre krefter. Hvilke krefter er det? Hva vet vi om summen av de tre kreftene? Tegn en figur som viser kreftene på kula.
B) Bruk figuren i oppgave a til å vise at F= mg* tan θ, der g er tyngdeakselerasjonen. Finn snorkraften S uttrykt ved m,g og θ.

Her er det oppgave B jeg sitter litt fast på. Håper noen kunne hjulpet:)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Sånn i farta tror jeg dette skal stemme

Satser på at skrifta mi er leselig, hadde ikke en figur å gå på, så måtte tegne en sjøl.

Bilde

Så ikke at det var to deler av oppgaven, unnskyld. Den andre er jeg rimelig sikker på at kan løses vha. [tex]\sin(\theta)=\frac{s_x}{S}\Rightarrow S=\frac{s_x}{\sin(\theta)}=\frac{-mg\tan(\theta)}{\sin(\theta)}=-\frac{mg}{\cos(\theta)}[/tex]

Ser forresten at jeg har tegnet referansekoordinatsystemet feil ifht. fortegn, men resultatet blir det samme uansett retningen blir bare annerledes.
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Tusen takk!!
Svar