R2 tegning av sinusfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
roger222

Hvilke punkter trenger jeg for å kunne tegne en sinusfunksjon for hånd?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jo flere punkter, jo bedre graf, men nullpunktene og ekstremalpunktene er nok til å lage ei bra skisse.
Bilde
roger222

Aleks855 skrev:Jo flere punkter, jo bedre graf, men nullpunktene og ekstremalpunktene er nok til å lage ei bra skisse.
Ja ser i boka at de sier tegn grafen. Ut i fra hva jeg har skjønt er det forskjell mellom å tegne graf og lage en skisse. Burde jeg også ha hvor den krysser y aksen? vet ikke hvor relevant dette er til R2 eksamen
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Står det hvilke x-verdier som er relevante for tegninga? Står det om du kan bruke digitale verktøy?
Bilde
Hææ

Hvorfor jobbe med matte i ferien?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvorfor jobbe med matte i ferien?
Gjør ikke du matte i ferien? Hva gjør du i så fall på et matteforum i ferien?
Bilde
geir72

Aleks855 skrev:Står det hvilke x-verdier som er relevante for tegninga? Står det om du kan bruke digitale verktøy?
Ja gjør matte i ferien.

I oppgaven ber de meg tegne forhånd, noe jeg synes er veldig vanskelig. Jeg har funnet punkt for topp og bunn og nullpunkter og hvor den skjører y aksen. Dette burde vel holde?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det høres greit ut for min del. Men igjen, står det noe i oppgaveteksten om $x\in[0, 2\pi]$ eller liknende? Det vil ha en del å si for hvor mye du skal tegne.

Om du viser et bilde av hele oppgaven, og ditt forsøk, så er det mye lettere å avgjøre hva en sensor på eksamen ville avgjort.
Bilde
geir72

Aleks855 skrev:Det høres greit ut for min del. Men igjen, står det noe i oppgaveteksten om $x\in[0, 2\pi]$ eller liknende? Det vil ha en del å si for hvor mye du skal tegne.

Om du viser et bilde av hele oppgaven, og ditt forsøk, så er det mye lettere å avgjøre hva en sensor på eksamen ville avgjort.
Får ikke lastet opp bilde av oppgavenee, men er flere fra sinusboka hvor de ber om å tegne grafen. De er gitt x tilhører feks 0 til pi eller 0 til 4*pi. Ut i fra det jeg har forstått har ofte sinusfunksjon gjentagende mønster...? (vet ikke om det gjør ting enklere da)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sinusfunksjonen har gjentagende mønster ja. Så lenge du tar hensyn til intervallet for $x$, så skal det gå greit.
Bilde
geir72

Aleks855 skrev:Sinusfunksjonen har gjentagende mønster ja. Så lenge du tar hensyn til intervallet for $x$, så skal det gå greit.
Bare spør her jeg. Vet du hvordan jeg får laget en sinus funksjon av uttrykket f(x)=sin(x)+cos(x)

skjønner ikke helt hvordan jeg går frem.
tenker 1*(sinx*1+cosx*1) men det er ikke mulig å få punktet (1,1) på enhetssirkelen?
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

geir72 skrev:
Aleks855 skrev:Sinusfunksjonen har gjentagende mønster ja. Så lenge du tar hensyn til intervallet for $x$, så skal det gå greit.
Bare spør her jeg. Vet du hvordan jeg får laget en sinus funksjon av uttrykket f(x)=sin(x)+cos(x)

skjønner ikke helt hvordan jeg går frem.
tenker 1*(sinx*1+cosx*1) men det er ikke mulig å få punktet (1,1) på enhetssirkelen?
Som du sier ligger ikke (1,1) på enhetssirkelen, men du er ikke ute etter dette punktet. Prøv heller å trekke ut [tex]\sqrt{2}[/tex] foran uttrykket. Hvis vi har en funksjon på formen [tex]a*sin(x)+b*cos(x)[/tex] bør vi trekke ut følgende: [tex]\sqrt{a^2+b^2}[/tex] så er man godt på vei :wink:
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar