Ergo fysikk 2 oppgave 1.109

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Hei. Jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal bruke cosinus-setningen til å løse B og C på denne oppgaven. Får feil svar på begge (B og C). 1.109
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (1.7 MiB) Vist 3003 ganger
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

michaelah skrev:Hei. Jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal bruke cosinus-setningen til å løse B og C på denne oppgaven. Får feil svar på begge (B og C). 1.109
La oss se på (b) først. Vi definerer et koordinatsystem ved å legge kraften på $25$ N i positiv $x$-retning. Bidraget til kraften på $60$ N i positiv $x$-retning blir da $60\cos(60^{\circ})$ N $= 30$ N. Altså er det totale bidraget i positiv $x$-retning lik $(30 + 25)$ N $= 55$ N. I positiv $y$-retning får vi et bidrag på $60\sin(60^
{\circ})$ N $=30\sqrt{3}$ N. Ettersom disse kreftene står vinkelrett på hverandre kan du nå finne kraftsummen. Bruk Pytagoras' læresening for å finne absoluttverdien og trigonometri for å finne retningen.
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

DennisChristensen skrev:
michaelah skrev:Hei. Jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal bruke cosinus-setningen til å løse B og C på denne oppgaven. Får feil svar på begge (B og C). 1.109
La oss se på (b) først. Vi definerer et koordinatsystem ved å legge kraften på $25$ N i positiv $x$-retning. Bidraget til kraften på $60$ N i positiv $x$-retning blir da $60\cos(60^{\circ})$ N $= 30$ N. Altså er det totale bidraget i positiv $x$-retning lik $(30 + 25)$ N $= 55$ N. I positiv $y$-retning får vi et bidrag på $60\sin(60^
{\circ})$ N $=30\sqrt{3}$ N. Ettersom disse kreftene står vinkelrett på hverandre kan du nå finne kraftsummen. Bruk Pytagoras' læresening for å finne absoluttverdien og trigonometri for å finne retningen.

Hei, jeg klarer å bruke denne metoden. Men i fasit står det at man kan bruke cosinussetningen. Vil gjerne vite hvordan jeg kan løse oppgaven via denne metoden.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hint: Pytagoras ER cosinussetningen, når den ene vinkelen er 90 grader.
Bilde
michaelah
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 28/06-2019 08:48

Aleks855 skrev:Hint: Pytagoras ER cosinussetningen, når den ene vinkelen er 90 grader.
Det er jeg klar over. Men når jeg prøver å løse eksempel den oppgaven med 60-grader, og bruker cos(60). Så får jeg feil svar, så det jeg lurer på, er hvordan jeg skal tenke for å få riktig svar
Svar