Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Isabella942

Jeg trenger hjelp med en oppgave her, har løst den men er veldig usikker på om jeg har gjort det rett.

A) Brytningsindeksen for vann er 1,33 og brytningsindeksen for et glassprisme er 1,57. Hva blir vinkelen mellom loddlinja og en lysstråle som kommer ut i vannet etter å ha gått gjennom prismet hvis vinkelen mellom lysstrålen og loddlinja er 27,0 grader i prismet?
B) Hvor stor må vinkelen mellom lysstrålen og loddlinja være i prismet hvis vi skal få totalrefleksjon i overgangen til vannet.
Fysikksvar

a) Finn brytingsvinkel [tex]\alpha[/tex][tex]_{v}[/tex]

Snell's brytingslov gir

sin[tex]\alpha[/tex][tex]_{v}[/tex][tex]\cdot[/tex]n[tex]_{v}[/tex] = sin[tex]\alpha[/tex][tex]_{g}[/tex][tex]\cdot[/tex]n[tex]_{g}[/tex]

[tex]\Rightarrow[/tex]

sin([tex]\alpha[/tex][tex]_{v}[/tex] ) = sin([tex]\alpha[/tex][tex]_{g}[/tex])[tex]\cdot[/tex]n[tex]_{g}[/tex] /n[tex]_{v}[/tex]

Innsetjing talverdiar gir

[tex]\sigma[/tex][tex]_{v}[/tex] = sin[tex]^{-1}[/tex](sin27[tex]^{0}[/tex][tex]\cdot[/tex]1.57/1.33) = 32.4[tex]^{0}[/tex]


Svar: Brytingsvinkelen mot vatn er 32.4[tex]^{0}[/tex]
Fysikksvar

Spørsmål b (Hint ! ): Grensevinkelen [tex]\alpha[/tex][tex]_{g}[/tex] for totalrefleksjon svarar til ein brytingsvinkel [tex]\alpha[/tex][tex]_{v}[/tex] = 90[tex]^{0}[/tex].
Isabella942

Fysikksvar skrev:Spørsmål b (Hint ! ): Grensevinkelen [tex]\alpha[/tex][tex]_{g}[/tex] for totalrefleksjon svarar til ein brytingsvinkel [tex]\alpha[/tex][tex]_{v}[/tex] = 90[tex]^{0}[/tex].
Jeg regnet meg frem til 58 grader. Har jeg gjort riktig?
Fysikksvar

Grensevinkelen [tex]\alpha[/tex][tex]_{g}[/tex] = sin[tex]^{-1}[/tex](1.33/1.57) = 57.9[tex]^{0}[/tex][tex]\approx[/tex]58[tex]^{0}[/tex]
Svar