plan og kule

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
geir72

Jobber med en oppgave hvor jeg har et plan og en kule. De spør, forklar hvorfor kula tangerer planet?

Hvordan forklarer jeg dette? evt fremgangsmetode
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Et plan tangerer en kule hvis planet skjærer kulen i nøyaktig ett punkt. Det er det samme som å si at avstanden mellom planet og kulen er nøyaktig lik radiusen til kulen. Ser du hvorfor? Har vi en formel vi kan bruke som gir oss avstanden mellom planet og sentrum av kulen?
geir72

Emilga skrev:Et plan tangerer en kule hvis planet skjærer kulen i nøyaktig ett punkt. Det er det samme som å si at avstanden mellom planet og kulen er nøyaktig lik radiusen til kulen. Ser du hvorfor? Har vi en formel vi kan bruke som gir oss avstanden mellom planet og sentrum av kulen?
Ahh ok, Så da bruker jeg formel for avstand fra punkt(som da er sentrum av kula) til plan. Om jeg da ender opp med at avstanden er lik radiusen til kula har jeg bevist at planet tangerer kula. Riktig? :) (tenker også om de haddde spurt om planet i det hele tatt hadde krysset/ eller tangert kula kunne jeg bare brukt avstand og sammenlignet med radius)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Korrekt!
Svar