Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg har en fysikkoppgave jeg ikke klarer å løse på egenhånd. Noen som klarer denne?

Et fly med massen 20 tonn skal kunne starte innenfor en lengde på 1,0 km. Flyet trenger farten 58 m/s for å lette. For enkelhets skyld regner vi at luftmotstand og friksjonskraft under akselerasjonen til sammen er konstant og lik 7 kN. Hvor stor kraft må flymotorene yte?
Fysikksvar

Løysingsstrategi:

1) Finn akselerasjonen( a ) til flyet. Formel: 2 a s = v[tex]^{2}[/tex] - v[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex]
2) Bruk kraftlova ( F[tex]_{res}[/tex] = m a ) for å finne den krafta ( K ) flymotorane yter.
Hint: F[tex]_{res}[/tex] = K - L ( luftmotstand og andre friksjonskrefter )
Gjest

Fysikksvar skrev:Løysingsstrategi:

1) Finn akselerasjonen( a ) til flyet. Formel: 2 a s = v[tex]^{2}[/tex] - v[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex]
2) Bruk kraftlova ( F[tex]_{res}[/tex] = m a ) for å finne den krafta ( K ) flymotorane yter.
Hint: F[tex]_{res}[/tex] = K - L ( luftmotstand og andre friksjonskrefter )

Du mener vel Fres = K + L ?
Fysikksvar

F[tex]_{res}[/tex] ( kraftsummen ) = krafta som akselererer flyet. Hugs at luftmotstanden( L ) verkar mot rørsleretninga.

Krafta ( K ) frå flymotorane ( eigentleg kvilefriksjonen frå underlaget ( rullebanen ) ) må vinne over luftmotstanden for
at flykroppen skal akselerere.

Derfor: F[tex]_{res}[/tex] = K - L
Gjest

Krafta flymotorene må yte er lik 20 tonn • 57m/s – 7kN ?

Det blir helt feil.
josi

58m/s er farten flyet trenger for å lette. Det er ikke akselerasjonen.
Fysikksvar

Først må du finne akselerasjonen( a ) slik Josi antyder:

Den "tidlause" veglikninga gir

a = [tex]\frac{v^{2} - v_{0}^{2}}{2s}[/tex] = [tex]\frac{58^{2} - 0^{2}}{2\cdot 1000}[/tex] [tex]\frac{m}{s^{2}}[/tex] = 1.682 [tex]\frac{m}{s^{2}}[/tex]
Gjest

josi skrev:58m/s er farten flyet trenger for å lette. Det er ikke akselerasjonen.

Det gikk litt fort i svingene for meg! Men mener dere at svaret skal bli ca 40kN, 32kN eller 25kN?
Fysikksvar

K = m a + L [tex]\approx[/tex] 41 kN
Gjest

Fysikksvar skrev:K = m a + L [tex]\approx[/tex] 41 kN
Nå endra du til pluss. Det var jo det jeg sa til å begynne med!
Fysikksvar

Kraftlova ( N. 2. lov ) gir

F[tex]_{res}[/tex] = K - L = m a [tex]\Rightarrow[/tex] K = m a + L ( Forstått ? )
Svar