fysikk muntlig eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei,er det noen som vet hvordan muntlig eksamen i fysikk fungerer?

Skal man løse oppgaver og forklare de? Er det krevende oppgaver? Gjør man oppgavene i forberedelsestiden?

Skal man snakke om sammenhenger eller om oppgavene man får, og må man gjøre forsøk :| ?
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Muntlig eksamen i fysikk pleier å være tredelt. Når du blir kalt inn får du noen oppgaver, som regel knyttet til et spesifikt tema innenfor pensum, som du skal løse i forberedelsestiden. Hvis jeg husker riktig varer den rundt en halvtime. Etter dette begynner selve eksamineringen. Først skal du vise oppgavene du gjorde under forberedelsestiden og forklare hvordan du gikk fram for å løse dem. Deretter kommer den uforberedte delen, hvor du typisk får spørsmål om et annet tema. Til slutt er forsøksdelen. Her er det viktig å forklare hva du gjør, og hvorfor du gjør det, for eksempel forskjellige grep for å minke usikkerhet. Noen ganger vil du få oppgitt hvilket forsøk du skal gjennomføre på oppgavearket, men jeg tror det er litt ulik praksis på akkurat dette siden eksamen er gitt lokalt.

Min erfaring er at oppgavene stort sett ikke er særlig vanskelige, men at det mest faglig utfordrende er spørsmål de stiller rundt spørsmålene, hvor du skal vise at du virkelig har kontroll på fagstoffet. Hvis du svarer bra stiller de gjerne vanskeligere spørsmål for å skille klinten fra hveten, men husk på at dette bare er et godt tegn, og du trenger ikke å svare perfekt på alt for å få toppkarakter.
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Svar