Multiplikasjon med negative tall.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

Hei tar R1 som privatist, har ikkje so veldig bunnsolid mattekunskaper fra før og har ingen lærer eg kan spørre.
Må bare beklage at eg har spørsmål om nåke so lett, men det holder meg desverre tilbake.

Eg skal vise at x+2 er ein faktor i P(x)=x^3-2x^2-3x+10, da må eg bytte ut x med -2.
Det er pinlig, men eg klarer ikkje å bytte x ut når det er negative tall, svaret blir alltid feil.

Er ikkje spessielt denne oppgåva som gir meg problemer, er generelt for når x er negativ. Hadde vert utrolig gjelpsomt om nokon kunne forklart i hvilken rekkefølge man må rekne det ut. Hvor man setter ting in i paranteser osv.
josi

Det kan kanskje være en hjelp å sette parentes rundt det negative tallet når dette settes inn i en formel. I ditt eksempel, x^3 - 2x^2 - 3x + 10, får vi da for x = -2 : (-2)^3 -2*(-2)^2 - 3*(-2) +10 = -8 -8 + 6 + 10 = 0
(-2)^3 = -8. Her blir det - fordi 3 er et oddetall, (-2)^2 = 4. Her blir det + fordi 2 er et partall, og -2*4 = -8 fordi - * + gir - . -3*(-2) = 6. Her blir det + fordi - * - gir +.
uxite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 06/10-2019 12:27

josi skrev:Det kan kanskje være en hjelp å sette parentes rundt det negative tallet når dette settes inn i en formel. I ditt eksempel, x^3 - 2x^2 - 3x + 10, får vi da for x = -2 : (-2)^3 -2*(-2)^2 - 3*(-2) +10 = -8 -8 + 6 + 10 = 0
(-2)^3 = -8. Her blir det - fordi 3 er et oddetall, (-2)^2 = 4. Her blir det + fordi 2 er et partall, og -2*4 = -8 fordi - * + gir - . -3*(-2) = 6. Her blir det + fordi - * - gir +.
Tusen takk, det hjalp meg masse!
Svar