Hvordan gå gjennom mye pensum på kort tid

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Vet ikke helt om det passer her, men trenger noen råd, og har ingen å spørre, så prøver her... Av en eller annen grunn så syntes hjernen min at det ikke var alt for dumt å slutte å gjøre skolearbeid for 6-7 uker siden. Eller, jeg prøvde, men aner rett og slett ikke hvor dagene har blitt av. (er ikke slik at jeg har gjort noe gøy, har mest ligget hjemme) Så jeg har litt å ta igjen. Dermed lurer jeg på om noen har tips til hvordan man best kan lese mye pensum på en gang? Vanligvis pleier jeg å fordype meg, kanskje mer enn nødvendig, men har selvfølgelig ikke tid til det nå... Fagene jeg tar er Termodynamikk 1, matematikk 4, kretsanalyse, mekanisk fysikk, hvis det skulle ha noe å si...

takker for alle råd!
Kristian Saug

Hei,

Relevant problem du tar opp! For denne situasjonen har tusenvis av studenter følt på før deg.

6-7 uker med lite eller minimalt med jobbing er vanligvis hardt å ta igjen. Bare å innse.

Les godt, se på eksempler løst i lærebøkene og forstå de. Lærebøkene pleier å være gode.

Regn noen oppgaver på egenhånd. Kontroller mot fasit eller løsningsforslag. Men ikke sitt med løsn.forslag foran deg mens du løser oppgavene! Avskrift lærer man lite av.

Se på noen tidligere gitte eksamensoppgaver.

Møt opp til alle forelesninger og følg ordentlig godt med. Du sitter jo likevel der...

Løs oppgaver og gamle eksamensett sammen med medstudenter. Særlig i god tid før eksamen.

"Skippertak" er ubehagelig. Lær av situasjonen du har kommet opp i. Jobb på det jevne.


Som du ser, så har jeg ingen "vidundermedisin". Jobben må gjøres, best å gjøre den i det jevne. Start nå! Og pass på å bevege deg innimellom, gå turer etc..
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

1. Se over de siste 5 årene med eksamener i alle fagene dine. Ikke prøv å forstå oppgavene, men skriv ned hvor ofte de ulike temaene kommer på eksamen.
2. Skriv ned denne fordelingen i margen, og følg EKSTRA nøye med når disse emnene tas opp i forelesning.
3. Begynn å jobb så smått med ett og ett tema hver uke fra listen, begynn med de som har dukket opp flest ganger.
4. Regn oppgaver til du spyr. Regn flere oppgaver. Ikke gi deg før du har spydd 3 ganger.
5. VENT MED Å SE PÅ LF. Å lære skal være tungt, slit med oppgaver i flere dager før du caver og ser på LF. Da vil du huske svaret mye bedre enn om du får det servert direkte.

Først jobb på egenhånd, og deretter sitt og iskuter i små grupper med andre studenter som og har forberedt seg. Vi pleide å gjøre øvnger og lignende individuelt, også møtes for å diskutere svarene og fremgangsmåtene.

Jeg har stått i fag som er vanskeligere enn de du nevner, med å begynne å lese dagen før eksamen, lese hele natten dra rett på eksamen og bestå faget ;-)
Hvor jeg fulgte første punktet jeg skrev opp.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar