Termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Er det noen som kan være så snill å geleide meg igjennom denne? :D

Vi har 129,4 gram ukjente mynter med temperaturen 95,0ºC. Myntene slippes ned i et kalorimeter med varmekapasitet 56 J/K som inneholder 100,0 g vann med temperaturen 20,0ºC. Blandingstemperaturen ble 24,5ºC. Regn ut den spesifikke varmekapasiteten for myntene og finn ut hvilket metall de kan være laget av.
Fysikksvar

Løysingsstrategi: Still opp eit oversyn over avgitt varme og motteken varme.

Myntmassen( m[tex]_{m}[/tex] ) opplever eit temperaturfall [tex]\bigtriangleup[/tex]T[tex]_{1}[/tex].
Vatnet ( m[tex]_{v}[/tex] ) og kalorimetret( varmekap. C ) opplever ein temp. auke [tex]\bigtriangleup[/tex]T[tex]_{2}[/tex].


Avgitt varme: Q[tex]_{1}[/tex] = c[tex]_{m}[/tex] m[tex]_{m}[/tex] [tex]\bigtriangleup[/tex]T[tex]_{1}[/tex]

Motteken varme: Q[tex]_{2}[/tex] = C [tex]\bigtriangleup[/tex]T[tex]_{2}[/tex] + c[tex]_{v}[/tex]m[tex]_{v}[/tex][tex]\bigtriangleup[/tex]T[tex]_{2}[/tex]

Finn spes. varmekap. c[tex]_{m}[/tex]

Hint: Sett Q[tex]_{1}[/tex] = Q[tex]_{2}[/tex] og løys ut den ukjende c[tex]_{m}[/tex]
Gjest

jeg fikk som svar at
c[tex]_m[/tex] = 5,03kJ/kgK

Det er ingen metaller på lista i boka med den spesifikke varmekapasiteten? :|
Fysikksvar

Ein mynt er ikkje " reint metall" , men ei legering av to eller fleire metall ( grunnstoff ).
Tabelldata over spes. varmekap. omfattar berre berre reine stoff ( grunnstoff og kj. samb. ) , og ikkje blandingar av desse.
Kanskje kan dette forklare avviket mellom målt c[tex]_{m}[/tex] og "forventa" c[tex]_{m}[/tex].
Kristian Saug

Hei.

Mottatt energi = avgitt energi

0.1294 kg *(95-24.5) K * x (kJ/kgK) = 0.056 kJ/K * (24,5 - 20) K + 4.18 kJ/kgK * 0.1 kg *(24.5 - 20) K

x = 0.234 kJ/kgK, altså spesifikke varmekapasiteten til myntene.
Det er spes. varm. kap. til sølv!

Altså er det sølvmynter!
Gjest

Rettelse:

c[tex]_m[/tex] = 2,97kJ/kgK

var det jeg fikk som svar, fortsatt ikke på listen :roll:
Kristian Saug

Som jeg har vist utregning på:

Cm = 0,234 kJ/kgK

Det er altså sølvmynter!
Gjest

Kristian Saug skrev:Hei.

Mottatt energi = avgitt energi

0.1294 kg *(95-24.5) K * x (kJ/kgK) = 0.056 kJ/K * (24,5 - 20) K + 4.18 kJ/kgK * 0.1 kg *(24.5 - 20) K

x = 0.234 kJ/kgK, altså spesifikke varmekapasiteten til myntene.
Det er spes. varm. kap. til sølv!

Altså er det sølvmynter!

Takk!
Men blir dette riktig mtp. at du har skrevet [tex]\Delta[/tex]t som celsius i parentesen?
Kristian Saug

Hei,

Ja, differansen i grader K er den samme som differansen i grader C !
Gjest

Kristian Saug skrev:Hei,

Ja, differansen i grader K er den samme som differansen i grader C !


Ahaa Jaaa! jeg regnet ut differansen for så å gjøre om til K, der jeg gjorde feil! :idea:
Gjest

Takk skal dere ha! :D
Svar