Bedriftsøkonomi – følsomhetsanalyse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kkek22

Hei! Regnskap er overhodet ikke en av mine styrker, og jeg håper derfor at noen kan forklare meg på en enkel måte hvordan man skal gå fram for å løse denne oppgaven. Veldig takknemlig for eventuelle svar :)

I en vanlig følsomhetsanalyse endres en og en av basisvariablene, mens de andre holdes konstant. Du blir nå invitert til å utvide analysen noe – en utvidelse i retning til en scenarioanalyse. Du skal illustrere resultatkonsekvensene for bedriften av markedssvikt, der du antar at både priser og volum har samme relative endring.

Tall:
Mest sannsynlig salg pr.år (antall enheter) 50,000
Mest sannsynlig pris pr. enhet 10,00
Mest sannsynlig variabel kostnad pr.enhet 5,00
Mest sannsynlige årlige faste kostnader 200 000

a) Du bes beregne hva resultatet blir ved endringer på +/- 20 % og +/- 10 % - simultant i både pris og volum.
Gjest

Hvis du vil ha hjelp oppfordrer jeg deg til å gjøre et forsøk på å løse oppgaven og legge ut dette sammen med spørsmålet ditt. Om du bare copy/paster oppgaven vet ikke den som hjelper deg hva du faktisk trenger hjelp til og da kan man fort ende opp med å skrive masse unødvendig eller løse hele oppgaven. Du får derfor et generelt svar fra meg så kan du heller spørre om det fortsatt er noe som er uklart.

I oppgaven skal du regne ut resultatet som er inntekter minus kostnader. Inntektene blir antall enheter ganget pris.Kostnadene er de faste + antall enheter ganget med variable kostander. I en vanlig følsomhetsanalyse vil du dermed øke og minke en og en av variablene (f.eks. pris) med 20% og se hva det nye resultatet blir. På denne måten kan du bestemme hvor stor påvirkning de ulike faktorene har på resultatet.

I denne oppgaven skal du ikke bare øke en av variablene, men både pris og volum (som vil si antall solgte enheter) samtidig. Jeg regner med at du selger 50 000 til 10kr pr. (pass på riktig bruk av komma)
Du ganger dermed 50 000 og 10 med 20% og regner ut det nye resultatet. Etterpå gjør du det samme bare med 10%.
Svar