1P - eksamensoppgave (skatteutregning)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Toffeldyr

Hei!
Jeg tar opp 1P som privatist, og har støtt på en eksamensoppgave jeg ikke helt forstår svaret på.
Oppgaven (lagt ved bilde, H15 del 2, oppg 4) ber om et regneark på geogebra, hvor man blant annet skal finne hva nettolønnen blir.

Jeg trodde det var slik at man regnet nettolønn = personinntekt - skattetrekk. I løsningen på denne oppgaven ser det ut til at nettoinntekt regnes som trekkgrunnlag - skattetrekk.
Hvorfor det?
Har sett på to ulike fasiter (deres og på NDLA) der de gjør det samme.

Takk for hjelpen på forhånd!
Bilde
Kristian Saug

Hei,

Skattegrunnlaget er ikke bruttolønn! Man betaler skatt av trekkgrunnlaget (skattegrunnlaget).
I oppgaven har Sofie kostnader med pensjonstrekk og fagforeningskontingent.
Dette er fradragsberettigede kostnader.

Hvorfor det er slik?
Slik er skattereglene!
Det er pålagt med pensjonstrekk og ønskelig at folk er med i fagforeninger. Derfor er disse kostnadene fradragsberettigede.
Andre kostnader som er fradragsberettigede er f. eks en andel av rentene på boliglån. Derimot er ikke rentene på et billån fradragsberettigede (om ikke bilen er et driftsmiddel i en bedrift)
Kostnader du har med mat, klær, tannlege, ferieturer osv er ikke fradragsberettigede.

Da forstår du litt mer.
toffeldyr

Haha, du har helt rett! Ser det nå. Var nok litt for mange timer i lesesalen som forårsaket denne forvirringen :lol:
Takk for svar!
Svar