Trigonometrisk integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mariel10

Hei sliter litt med disse oppgavene.

Skal bruke en x = tan(theta/2) substitusjon, da er sin(theta) = 2x/(1+x^2) og cos(theta) = (1-x^2)/(1+x^2)
oppgave 1
a)
Skal først regne ut dette integralet: (1-x^2)/((1+x^2)(x^2+9))dx . Dette integralet greier jeg fint å regne uten å bruke x = tan(theta/2) substitusjon men er usikker på om det trengs å brukes her siden det bare står regn ut.

b) Her står det at x = tan(theta/2) skal brukes til å finne integralet: cos(theta)/(5+4*cos(theta) d(theta)

Antar her at a) kan løses uten å bruke denne typen substitusjon, siden det bare står regn ut integralet her. Men rett meg om jeg tar feil.

Da trenger jeg egentlig bare hjelp med b)
josi

Husk at dx i tan(theta/2)-substitusjonen blir 2d(theta)/(1+theta^2). Gjennomfør tan(theta/2)-substitusjonen i uttrykket cos(theta)/(5+4*cos(theta) d(theta) og du får 2*(1 -theta^2)d(theta)/((1+theta^2)+(9+theta^2)). Dette er det dobbelte av det uttrykket du sier det går fint å regne ut.
Svar